جمعه 8 تیر 1403

در بازار میوه چه خبر است؟/ مازاد انبه در بازار عادی نیست

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
در بازار میوه چه خبر است؟/ مازاد انبه در بازار عادی نیست

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: واردات انبه به ایران به صورت نامتعارفی زیاد شده است به طوری که دیگر واردات قانونی آن سودآور نیست و اگر این ضرردهی تداوم داشته باشد پس می‌توان نتیجه گرفت حتما اتفاقاتی در مرز در حال رخ دادن است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، سیدرضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در اظهارنظر درباره ورود قاچاق میوه به ایران در برابر خروج قاچاق بنزین در مرزهای شرقی کشور گفت: در مورد قاچاق سوخت که مسئولان باید پاسخگو باشند، اما امروز قیمت انبه فله در بازار عمده فروشی به کیلویی 80هزار تومان کاهش یافت است. در حالی که این قیمت تا دو هفته پیش 150 هزار تومان بود، این کاهش قیمت حاکی از افزایش واردات انبه و همزمان با افزایش عرضه میوه‌های تابستانی است.

وی ادامه داد: میزان انبه موجود در بازار نشان می‌دهد واردات انبه به ایران به صورت نامتعارفی زیاد شده است به طوری که دیگر واردات قانونی آن سودآور نیست و اگر این ضرردهی تداوم داشته باشد پس می‌توان نتیجه گرفت حتما اتفاقاتی در مرزها در حال رخ دادن است.

وی افزود: واردات انبه به ایران ممنوع نیست و با ثبت سفارش انجام می‌شود و واردکنندگان با ارز آزاد انبه را وارد می‌کنند اما دور از انتظار نیست که در بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان و پاکستان که همواره تبادل کالا صورت می‌گرفته است، ورود قاچاق انبه وجود داشته باشد با این حال داده‌های مستندی درباره قاچاق وجود ندارد اما قیمت‌های کنونی با واردات با ارز آزاد همخوانی ندارد.

نورانی ادامه داد: ورود قاچاق محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه واردکنندگان قانونی را از نظر مالی متضرر می‌کند، پیامدهای منفی دیگر هم دارد از جمله اینکه سازمان حفظ نباتات نمی‌تواند نظارت بر کیفیت و آفات احتمالی داشته باشد و حتی نمی‌تواند مانع از ورود آفت‌های نباتی به کشور شود. به طور مثال، ورود غیرقانونی نارنگی و پرتقال در گذشته سبب شده امروز شیوع مگس مدیترانه‌ای باغات ایران را تهدید کند. قاچاقچی همان طور که از اسم آن مشخص است هیچ چهارچوبی ندارد بنابراین وقتی انبه یا هر محصول کشاورزی دیگری وارد می‌کند به تفاوت ارزش این دو کالا و عواقب واردات آن برای کشور فکر نمی‌کند.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تصریح کرد: واردات قاچاق میوه تنها به انبه و مرکبات خلاصه نمی‌شود؛ اکنون واردات بادام هندی به ایران ممنوع است و در نتیجه تمام بادام‌های هندی که در بازار ایران عرضه می‌شود به صورت قاچاق وارد شده و در تمام قنادی‌ها و بازار بطور مشهود وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل در مورد موز هم وجود دارد، از اواخر بهمن ثبت سفارش برای موز بسته شده و موزهایی که اکنون وارد می‌شود بامجوز کسانی صورت می‌گیرد که پیش از این ثبت سفارش کرده‌اند و اکنون به دلیل اینکه ثبت سفارش نمی شود، در بنادر این مجوزها در ازای واردات هر کانتینر موز با قیمت 250 تا 300 میلیون تومان معامله می‌شود.

نورانی اظهار کرد: علاوه بر بادام هندی واردات بادام درختی و گردو هم ممنوع است اما انواع وارداتی این دو قلم کالا نیز در بازار فروخته می‌شود که به یقین از مسیر قاچاق به بازار ایران راه یافته است.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1924380