یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

در فضا و زمان سفر کنید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
در فضا و زمان سفر کنید

وقتی که واقعیت شما را خسته میکند، هیچچیز بهتر از پناه بردن به یک جهان دیگر حالتان را سر کیف نمی - آورد. غرق شدن در دنیایی که متعلق به انسانها نیست اما اجازهی ورود به آن تنها دست خودتان است. پس اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که برای ورود به جایی منتظر اجازهی دیگران نمیمانند، بیایید با دکتر از واقعیت فرار کنیم.

مجموعه‌ی تلویزیونی دکتر هو پرطرفدارترین و معروفترین ساخته‌ی شبکه‌ی بی‌بی‌سی است که از سال 1963 تا به حال ساخت آن ادامه داشته. این مجموعه شامل دو سری کلاسیک و مدرن است. سری کلاسیک آن تا سال 1989 ادامه داشت تا اینکه سازندگان آن با مشکلاتی مواجه شدند. اما سرنوشت دکتر به اینجا ختم نشد و این بار راسل تیدیویس و استیون موفات سری مدرن آن را در سال 2005 کلید زدند. سری مدرن آن تاکنون 12 فصل دارد که هر فصل از 13 قسمت 45 دقیقه‌ای تشکیل شده. اما این پایان ماجرا نیست و نویسندگان هر سال مخاطبان این سریال را در کریسمس با قسمتی ویژه‌ی سال نو سورپرایز می‌کنند.

دکتر هو درامی علمی‌تخیلی و ماجراجویانه است که به راحتی جای خود را در میان تمامی اعضای خانواده باز می‌کند. شاید امتیاز 93% راتن تومیتوز و 8.6 آی‌ام‌دی‌بی در نظر بسیار ساده جلوه کند اما هنگامی که توجه داشته باشیم ساخت این سریال بیش از 50 سال ادامه داشته است و حدود 900 قسمت از آن تا به حال ساخته شده است، این ارقام عجیب به نظر می‌آیند.

دکتر موجودی فضایی از نسل اربابان زمان، که تمامی نژاد خود را در جنگ زمان از دست داده و تنها ارباب زمان باقی مانده است که با ماشین زمان خود که شبیه به یک باجه‌ی پلیس است و تاردیس نام دارد، در فضا و زمان سفر میکند. او همواره همراهانی را از نژاد انسان‌ها برای خود برمی‌گزیند و با آنان به زمان‌های گذشته و آینده می‌رود اما این سفرها هنگامی جذاب‌تر می‌شود که دکتر باید به جنگ با شیاطینی از تمدن‌ها و سیارات دیگر برود. دالک‌ها، سونتاران‌ها، سایبرمن‌ها، فرشته‌های گریان و... نیروهای شرور این سریال هستند که هرکدام با قدرت ویژه و عجیب خود توانسته‌اند طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کنند.

اما شاهکار این سریال شخصیت دکتر است. تا به حال 13 بازیگر در نقش دکتر ایفای نقش کرده‌اند که 8 نفر از آنها مربوط به سری کلاسیک این سریال هستند. دکتر این امکان را دارد که در زمان مرگ خود تجدید حیات کند و با هر بار تجدید حیات چهرهای جدید داشته باشد. این امکان به نویسندگان فرصت تغییر در فضای داستان را میدهد. دکتر در هربار تجدید حیات شخصیتی جدید دارد اما خاطرات، مهارت‌ها و پایه‌ی شخصیتی او ثابت است. در سری مدرن این مجموعه بازیگرانی همچون کریستوفر اکلستون، دیوید تننت، مت اسمیت، پیتر کابالدی و جودی ویتاکر به ترتیب در نقش دکترهای 9 تا 13 بازی کرده‌اند. هرچند که سیزدهمین تجدید حیات دکتر خیلی به مزاج طرفداران آن خوش نیامد چرا که برای اولین بار در تاریخ دکتر هو یک زن نقش دکتر را بازی می‌کند و تا به حال هم خبری از تعویض این بازیگر منتشر نشده است.

از بهترین بازیگران دکتر میتوان به بازی بینظیر دیوید تننت و مت اسمیت اشاره کرد که در فصلهای 2 تا 8 سری مدرن این سریال حضور دارند. این بازی با قلم توانای نویسندگانی چون راسل تیدیویس و استیون موفات به اوج درخشش خود می‌رسد. نویسندگانی که سرپرستی نویسندگان این سریال را در سری مدرن بر عهده گرفتند و به خوبی توانستند ذهن خیالپرداز و ماجراجوی خود را به رشته‌ی تحریر درآورده و مخاطبان را نیز در این سفرماجراجویانه همراه خود کنند.

پس اگر اهل ماجراجویی هستید و دوست دارید با ونگوگ در یک کافه بنشینید یا به دیدن تئاترهای زمان شکسپیر بروید و یا حتی ترجیح می‌دهید پایان سیاره‌ی زمین را از سیاره‌ی دیگری تماشا کنید، با دکتر در این سفرها همراه شوید. ماجراجویی واقعی با مردی دیوانه و ماشین زمان او که از داخل بسیار بزرگتر از بیرون است. تاردیس (ماشین زمان) استعاره‌ی بی‌نظیری از دکتر است؛ قهرمانی که هیچ گاه نام قهرمان برای خود نگذاشته. قهرمانی که کل کیهان را نجات می‌دهد اما هیچکس حتی او را نمی‌شناسد. کسی که تنها با کلام و هوش خود و بدون اسلحه به جنگ تمامی دشمنانش می‌رود. دشمنانی که هرکدام از زندگی خود انسان‌ها گرفته شده‌اند و هرکدام استعاره‌ای از خصوصیات بد انسانی هستند. مانند مجسمه‌های فرشته‌های گریان که هنگامی که چشم از آنها برداری نزدیکت شده و با اولین لمس انگشتان خود، تو را به زمانی در گذشته می‌فرستند و از زمان آینده‌ی تو تغذیه می‌کنند. فرشته‌های گریان همان افسردگی انسان هستند که هنگامی که چشمانت را ببندی گریبانت را گرفته و از لحظه لحظه‌ی زندگی‌ات تغذیه می‌کنند.

اما در همین لحظه صدای هوهویی به گوش میرسد و سربرمی‌گردانی و باجه‌ی پلیس آبی‌رنگی را می‌بینی و قهرمانی که از آن بیرون می‌آید. قهرمانی که همه او را دکتر صدا می‌کنند. دکتری که مجازا مرهمی است بر زخم‌هایمان.

*س_برچسب‌ها_س*