جمعه 7 اردیبهشت 1403

دستیابی به نسل نخست سیستم‌های ارتباط دوسویه با مغز / پروژه‌های ایمپلنت مغزی توسعه می‌یابد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
دستیابی به نسل نخست سیستم‌های ارتباط دوسویه با مغز / پروژه‌های ایمپلنت مغزی توسعه می‌یابد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از سال 1393 تاکنون، علاوه بر 10 عنوان پروژه مدولار که در ابتدای فعالیت کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد تصویب شد، چندین عنوان طرح مطالعاتی و پژوهشی دیگر نیز در سالهای 1396 تا 1398 به این مقوله افزوده شد. این رخداد سبب شد تا در مجموع، با احتساب طرح های پیشین مصوب ستاد، 18 عنوان طرح با حدود 156 محقق در 13 دانشگاه کشور در حال اجرا و یا اتمام یافته باشد.

توسعه ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز

از برنامه های مهم کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد که از مدتی پیش توسط کارگروه توسعه فناوری ها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز پیگیری می شود، میتوان به تامین خدمات ساخت مدار مجتمع، ارائه اطلاعات و مشخصات فنی مربوطه و همچنین تامین دسترسی به کتابخانه سلول های دیجیتال مورد نیاز برای انجام پروژه های ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.

مرحله دوم ساخت تراشه

در حال حاضر این فعالیت منجر به انعقاد قرارداد بین ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و یکی از شرکت های فعال در حوزه میکروالکترونیک کشور شده است که با توجه به برنامه ریزی انجام شده، اولین فاز ساخت مدارهای مجتمع در اواسط پاییز 1398 آغاز شد و انتظار می رود در ابتدای زمستان سال 1400، نتایج آزمایش های مورد نظر بر روی تراشه های ساخته شده، آماده انتشار شود تا پس از رفع ایرادهای احتمالی، مرحله دوم ساخت تراشه های مدنظر در دستور کار قرار گیرد.

در این خصوص، برنامه ریزی برای طراحی نسل دوم و تشکیل جلسات کارگروه با حضور اساتید شناخته شده در این حوزه در دستور کار قرار دارد. میانگین آخرین میزان پیشرفت تاییدشده توسط ناظران طرح های مصوب در پروژه مدولار ایمپلنت مغزی تا پایان سال 1399 برابر با 70 درصد بود و انتظار می رود در زمستان سال 1400، این میزان تا 90 درصد افزایش یابد.

انتهای پیام /

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید علوم شناختی توسعه فناوری ایمپلنت مغزی خبرخوب این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است