پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

دولت متخصص کارامدی را بیشتر می‌کند / تغییرات آیین نامه‌ای در انتخاب وزرا به نفع دولت است

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

شرط داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و سوابق تجربی مربوطه برای وزرای پیشنهادی منظور شده و می‌تواند در جهت کارآمدی و نقش آفرینی آن‌ها در پیشبرد اهداف دولت ملی و ایران قوی که مد نظر رئیس جمهور منتخب است، موثر باشد.

طبق ماده 202 آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت 2 هفته پس از مراسم تحلیف، اسامی وزرای پیشنهادی هر وزارتخانه و برنامه کلی هر کدام به همراه سوابق و سمت های علمی و اجرایی قابل استناد را به مجلس تسلیم کند.

به گزارش تابناک: غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس دهم در این گفتگو تصریح نمود برای تخصصی کردن و کارآمدی بیشتردولت که بتواند نقش موثری در رشد و تعالی کشور داشته باشد تغییرات بسیار مفیدی در نحوه معرفی کابینه و فرایند ان در مجلس دهم صورت پذیرفت. وی تاکید کرد که این تغییرات می تواند به رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران کمک کند تا در معرفی کابینه هماهنگ، همدل، متخصص و مردمی که بتواند پاسخگوی مطالبات مردم عزیز باشد گام بردارد.

غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس دهم با اشاره به اینکه در سنوات گذشته بررسی صلاحیت، انطباق مدارک و سوابق وزرای پیشنهادی و واکاوی برنامه های انها قبلا در کمیسیون یا کمیسیون های تخصصی صرفا مورد رسیدگی قرار میگرفت و گزارش نهایی بررسی توسط کمیسیون در صحن ارائه نمی شد موجب می گردید هر یک از نمایندگان در صحن علنی برای وزیر پیشنهادی مواردی را مطرح کند که بدون بررسی قبلی برای نظام و کشور هزینه ایجاد کند. درحالیکه با تغییرات انجام شده در ایین نامه همه مستندات و مدارک قبلا در کمیسیون های تخصصی مورد رسیدگی دقیق قرار می گیرد و سخنگوی کمیسیون موظف به گزارش نهایی آن در صحن علنی می باشد و دیگر هیچ ابهامی باقی نمی ماند. این امر در جهت بررسی همه جانبه و ابهام زدایی و همچنین جلوگیری از هتک حرمت و آبروی وزرای پیشنهادی می تواند مفید باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم همچنین با اشاره به اینکه در ایین نامه جدید، شرط داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و سوابق تجربی مربوطه برای وزرای پیشنهادی منظور شده است، می تواند در جهت کارآمدی و نقش افرینی ان ها در پیشبرد اهداف دولت ملی و ایران قوی که مد نظر رئیس جمهور منتخب است موثر باشد. این اصلاح ایین نامه ای می تواند دکتر رئیسی را در انتخاب وزرا با داشتن دو ویژگی مهم مردمی بودن و کارامدی کمک کند و امکان تحقق برنامه های دولت سیزدهم و براوردن نیازها و تقاضاهای انباشته شده مردم را فراهم نماید.