دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

راندمان نیروگاه طرشت افزایش پیدا می کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
راندمان نیروگاه طرشت افزایش پیدا می کند

معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه طرشت گفت: برنامه جایگزین واحد‌های بخاری با واحد گازی در دستور کار است که راندمان 49 درصدی دارند.

امیرحسین حسن آهی معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه طرشت در نشست خبری گفت: در حال حاضر بهره برداری از دو نیروگاه طرشت و سیکل ترکیبی شیروان را برعهده ما است. ظرفیت نیروگاه طرشت 42 مگاوات و 1434 مگاوات مربوط به نیروگاه شیروان است و در مجموع 1476 مگاوات برق از این دو نیروگاه به شبکه سراسری تزریق می‌شود. در سال 1398 واحد‌های گازی به این نیروگاه اضافه شد و در حال بهره برداری از آن‌ها هستیم.

او در خصوص تعمیرات نیروگاهی گفت: تعمیرات واحد‌های نیروگاهی به فصل کم باری منتقل می‌شود و البته در مواقع اضطراری برنامه تعمیرات داریم. تعمیرات برنامه ریزی از آذر شروع می‌شود و تا اسفند ماه ادامه دارد تا برای پیک تابستان آماده شویم.

آهی ادامه داد: برای واحد‌های بخار برنامه 10 روزه داریم و برای واحد گازی 20 روزه است. 12 هزار و 500 نفر ساعت برنامه تعمیرات داشتیم و در نتیجه آن از اوایل اردیبهشت با توان کامل در مدار هستیم.

او گفت: طرشت تنها نیروگاه کشور است که برق را به شبکه فوق توزیع تزریق می کند بنابراین علاوه بر اینکه به صنعت برق کمک می کنیم تلفاتی هم در شبکه اتفاق نمی‌افتد.

این مقام‌مسئول با اشاره به احداث این نیروگاه در سال 1338 گفت: در سال 1338 که نیروگاه طرشت بهره برداری شد، در فاصله چند کیلومتری از شهر قرار داشت و سوختی که مصرف می‌کرد سوخت مایع و گاز بود. در حال حاضر، چون در بافت شهری هستیم مجاز به استفاده از سوخت مایع نیستیم و مصرف ما تنها سوخت گاز است. به دلیل اینکه 5 الی 6 ماه در سال فعال هستیم قطعی گاز شامل حال ما نمی شود. بعد از تعمیرات به صورت رزرو و بنا به درخواست شبکه، آماده ورود به مدار هستیم.

به گفته آهی، راندمان نیروگاهی طرشت حدود 26 درصد است و به دلیل بحث افزایش راندمان و بهره‌وری از سال 1400 قراردادی منعقد شده که طی آن دو مورد از واحد‌های بخار ما خارج شوند و واحد‌های پایه گاز با راندمان بالای 49 درصد جایگزین آن شوند. راندمان نیروگاه شیروان هم حدود 32 درصد است.

او با اشاره به مصرف آب در نیروگاه گفت: 36هزار مترمکعب مصرف آب داشتیم که این مصرف را به صفر رساندیم و حتی در تابستان به آبفا کمک کردیم. دو حلقه چاه داریم که از آن‌ها بهره برداری می کنیم. در نهایت به ازای هر مگاوات ساعت 2.6 مترمکعب آب مصرف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی