دوشنبه 9 مهر 1403

راهبرد‌های ایجاد خانه ملی گفت‌وگوی آزاد بررسی شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
راهبرد‌های ایجاد خانه ملی گفت‌وگوی آزاد بررسی شد

جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام خسروپناه و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی این شورا برگزار و راهبرد‌های ایجاد خانه ملی گفت‌وگوی آزاد بررسی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم‌پور ازغدی؛ عضو این شورا در گزارشی درباره خانه ملی گفت‌وگوی آزاد بر ضرورت تعاملات و هم‌افزایی در جهت تحقق اهداف تمدن‌سازی تأکید کرد و یادآور شد که احساس بی‌عدالتی و فقدان آزادی، موانع بزرگ در مسیر پیشرفت جامعه هستند. وی بر لزوم گفت‌وگوی آزاد، مناظره‌های منطقی و نقد سازنده در چارچوب اصول قانون اساسی و دغدغه‌های امام و رهبری تأکید کرد و گفت که مقامات و نهاد‌های حاکمیتی باید به‌طور مشترک و مسئولانه در حل مشکلات اجتماعی و اصلاح شیوه‌های مدیریتی کشور شرکت کنند. او همچنین بر نیاز به پرهیز از رکود فکری و تکرار دعوا‌های بی‌فایده تأکید و ضرورت ارتقای سطح مردم‌سالاری دینی را گوشزد کرد و خواهان برقراری فضایی برای ایده‌پردازی و تبادل‌نظر بین نخبگان و اقشار تحصیل‌کرده جامعه شد تا به تحول و پیشرفت فرهنگی منجر شود. ازغدی در سخنان خود به چالش‌های موجود در فضای اعتراضات قانونی و پاسخگو نبودن مسئولان اشاره کرد و گفت که حکومت باید زمینه‌ها و فضا‌هایی فراهم کند تا مردم بتوانند به راحتی نظرات و مطالبات خود را بیان کنند. مسئولان هر بار پس از بروز مشکلات اجتماعی وعده ایجاد فضای گفتگو را می‌دهند، اما در عمل این اقدامات به تعویق می‌افتد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزایش کارآمدی و پاسخگویی در حکمرانی را خواستار شد و پیشنهاد کرد که مسئولان گزارشی از اقدامات و موانع موجود به مردم ارائه دهند تا حداقل احساس کنند که نظام به وعده‌های خود عمل می‌کند. به اعتقاد وی این تعاملات می‌تواند به بهبود روابط بین مردم و مسئولان و افزایش اعتماد عمومی منجر شود که اعتمادسازی و نهادینه‌سازی امر به معروف و نهی از منکر، باید در اولویت قرار گیرد تا تعامل سازنده و موثری بین مسئولان و مردم شکل بگیرد. رحیم‌پور به مشکلات مختلف اجتماعی اشاره و بیان کرد که متخصصان متعددی در حوزه‌های مختلف وجود دارند، اما اغلب آنها به مسائل واقعی جامعه توجه نمی‌کنند و به جای فعالیت در جهت حل مشکلات، خود را مشغول مسائلی می‌کنند که چندان ارتباطی با نیاز‌های جامعه ندارند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سؤالات کلیدی را مطرح کرد که در راستای بهبود گفتگو‌های آزاد در سه سطح عمومی، نخبگانی و اجرایی باید پاسخ داده شوند. اول اینکه چه ضوابط و شیوه‌هایی برای اولویت‌بندی موضوعات در این سطوح باید مدنظر قرار گیرد و چه کسانی باید در این فرآیند درگیر شوند که شناسایی مسائل اصلی در هر یک از این سطوح، می‌تواند به شکل‌گیری برنامه‌های عملیاتی و مؤثر کمک کند. ضرورت توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد فهیمه فرهمندپور دبیر ستاد زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، توجه بیشتر به سازمان‌های مردم‌نهاد را خواستار شدند و به اهمیت روایت مسائل از دیدگاه مردم تأکید کرد.

وی بیان کرد که متأسفانه در بسیاری از موارد، مسائل مطرح شده توسط دستگاه‌ها و سازمان‌ها ارتباطی با مشکلات واقعی مردم ندارد. به عنوان مثال، در مورد قانون جوانی جمعیت، مشوق‌های ارائه‌شده هیچ تناسبی با نیاز‌ها و مسائل واقعی مردم ندارد و گزارش‌ها در این زمینه ممکن است نادرست باشد. دبیر ستاد زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت احیاء و توسعه سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت که ما با بحران جدی در زمینه سرمایه اجتماعی مواجه هستیم که ترمیم این سرمایه اجتماعی باید مقدم بر فرهنگ گفتگو قرار گیرد. دبیر ستاد زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به انتقاد از رویکرد‌های قانون‌سازی مکرر اشاره کرد و اظهار داشت که این اقدامات ممکن است باعث نارضایتی اجتماعی شود. به عنوان نمونه، وی به موضوع مهریه اشاره کرد و گفت که باید قبل و بعد از تصویب قوانین، ارزیابی دقیقی از آثار فرهنگی و اجتماعی آنها بر جامعه انجام شود تا از ایجاد نارضایتی میان مردم جلوگیری شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد که باید به احساسات مردم احترام گذاشت و از آسیب به سرمایه اجتماعی پرهیز کرد.