شنبه 15 اردیبهشت 1403

راهکار مسئولان کهگیلویه‌وبویراحمد برای بستن راه در روهای نانوایان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
راهکار مسئولان کهگیلویه‌وبویراحمد برای بستن راه در روهای نانوایان

در طرح هدفمندی یارانه آرد و نان و در راستای کاهش عرضه خارج از شبکه آرد در خبازی‌ها و بهینه‌سازی مصرف نان نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها راه قاچاق سد خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس در سالیان گذشته با توجه به نبود سازوکار مشخص و دقیق و نظارت درست بر مصرف آرد در نانوایی ها، دولت ها با اختصاص یارانه قابل توجه به خبازی ها هزینه های سنگینی متحمل می شدند.

در یک دهه اخیر در اقصی نقاط کشور قاچاق آرد، فروش خارج از عرضه آرد در نانوایی ها پای ثابت اخبار و رسانه ها تبدیل شده بود و هر از گاهی در گوشه و کنار استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگیری محموله های قاچاق ارد خبردار می شدیم که علاوه بر اتلاف هزینه های بیت المال نارضایتی مردم را نیز به دنبال داشت.

دولت سیزدهم از زمان استقرار بر شعار خود در راه مبارزه با فساد و حرکت به سمت عدالت تاکید داشته که در همین راستا با یک اقدام شجاعانه طرح اصلاح هدفمندی یارانه ها را کلید زد و بدون تغییر نرخ نان با سازوکار جدید و از طریق نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها که فعلا به شکل آزمایشی آغاز شده است می خواهد موضوع قاچاق آراد و توزیع خارج شبکه توسط خبازی ها با توجه به سهمیه های اختصاص یافته را کنترل کند.

در همین خصوص مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با صبح زاگرس با اشاره به اینکه معضلات و مشکلات ما در بحث بازار زیاد بوده و بخش عمده از تخلفات در حوزه صنف نانوایان است گفت: برخی خبازی ها تخلفات بسیار زیادی از جمله کم فروشی، تقلب، پخش عرضه خارج از شبکه آرد و قاچاق را داشتند و به وفور روزانه در بحث گشت ها آنها رصد، بررسی و کشف می شود.

براتعلی صالحی افزود: اکنون با این اتفاق کارتخوان‌های نان که در اختیار خبازی ها قرار می‌گیرد میزان فروش نانی که به مردم تحویل می دهند یعنی بر اساس سهمیه آرد که در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به میزان فروش، سهمیه آرد به نانوایی ها تعلق خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح بحث تخلفات کاهش پیدا کرده و عرضه خارج از شبکه آرد را نخواهیم داشت و اصلاح خواهد شد.

صالحی با اشاره به اینکه در این طرح وضعیت چانه ها نیز دیده خواهد شد ادامه داد: ساز و کارهای لازم اتخاذ و سامانه‌های کاملا هوشمند طراحی، اجرایی و رصد می‌شوند تا از قاچاق، کم فروشی، گران فروشی و احتکار جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام /