شنبه 1 اردیبهشت 1403

رباعی قالب شعر روزگار آینده خواهد بود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رباعی قالب شعر روزگار آینده خواهد بود

یوسفعلی میرشکاک در نشست نقد و بررسی کتاب «شمعدانی‌ها» گفت: انسان این روزگار به دلیل مشغله‌های زیاد صبر و حوصله خواندن اشعار طولانی را ندارد، رباعی قالب شعر روزگار آینده خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یوسفعلی میرشکاک در آئین نقد کتاب «شمعدانی‌ها» شامل گزیده رباعیات سال‌های 1383 تا 1399 میلاد عرفان‌پور که 30 خرداد از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری و با اجرای محمود حبیبی‌کسبی برگزار شد، گفت: رباعی در روزگار ما از ساحت رباعی خارج شده و هایکو و تقلبی شده اما در این کتاب با رباعی‌هایی مواجه هستیم که مانا و ماندگار خواهد بود.

وی با بیان این که بسیاری رباعی گفتند، اما مانایی نداشت گفت: رباعی برخلاف دیگر قالب‌های اشعار، متعلق به شعر فارسی است و اعراب نتوانستند از آن بهره ببرند.

میرشکاک گفت: اگر تمدن بشری مجالی برای ادامه داشته باشد، قالب اشعار در روزگار آینده رباعی خواهد بود، زیرا دیگر انسان امروزی مجالی مصراع طولانی ندارد.

این شاعر گفت: البته هر اندازه سرودن رباعی در این روزگار ممکن می‌شود، قالب دوبیتی محال خواهد بود و جز بابا طاهر دیگر هیچ هماوردی ندارد.

وی افزود: شاید دلیل متولد نشدن دوبیتی این باشد که خاستگاه این قالب شعری عاطفه انسان است که حضرت حق اعطا کرده است و دیگر به کسی نداده است.

وی با بیان اینکه در رباعی‌های عرفان‌پور با ایماژهای اغلب معطوف به معنا روبه‌رو هستیم، افزود: رباعی‌های تصویری مانایی و جذابیت خاصی دارند.

میرشکاک یکی دیگر از خصوصیات رباعیات میلاد عرفان پور را ارتباط پیدا کردن عام و خاص با این اشعار دانست و گفت: رباعیات شاعران معاصر دیگر، بیشتر برای خواص بود و عامه مردم فهمی از آن پیدا نکردند.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های رباعیات کتاب شمعدانی‌ها را بهره‌گیری از ایماژهای زیبا و روایت واژگون عنوان کرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه امروز نمی‌توان انتظار جریان‌سازی را در عرصه شعر داشت، گفت: قالب اصلی شعر کهن فارسی ابتدا قصیده و سپس غزل بود ولی امروز با خلق شاهکارهایی از جمله در اشعار عرفان‌پور، رباعیات برای جامعه جاذبه‌دار شده‌اند و این قالب به زودی پرطرفدارترین میان شاعران و مخاطبان می‌شود.

مرتضی امیری اسفندقه منتقد ادبی نیز در ادامه با اشاره به رباعیات موفق عرفان پور در کتاب «شمعدانی‌ها» گفت: میلاد به واقع شاعر ادبیات انقلاب است. عرفان‌پور از بهترین رباعی‌سرایان معاصر است که راه رباعی‌سرایان بزرگی چون قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی، بیژن ارژن و ایرج زبردست را ادامه می‌دهد.

وی درباره قالب رباعی گفت: بیدل دهلوی شاعری بود که نخستین و آخرین شعرش را رباعی گفت.

وی با اشاره به اشعار عرفان پور گفت: میلاد جای رباعیات قیصر را پر می‌کند و حتی به آن می‌افزاید.

امیری اسفندقه گفت: رباعی قالب شعر امروز و فردا است و قالبی است که عام و خاص با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

میلاد عرفان‌پور، صاحب مجموعه رباعی «شمعدانی‌ها» نیز در این نشست تاکید کرد: اگر جذابیتی در رباعیات من وجود دارد لطف حق است و به لحظه‌هایی اختصاص دارد که خداوند دست شاعران را می‌گیرد تا بخشی از ملکوت خود را نشان دهد.

«شمعدانی‌ها» شامل 177 رباعی از میلاد عرفان‌پور است که وی در سال‌های 83 تا 99 سروده و در کتاب‌های از شرم برادرم، پاییز بهاری‌ست که عاشق شده است، پادشهر، جشن فراموشی‌ها، ناخوانده، از آخر مجلس، بی‌خبری‌ها، درباره تو، راهبندان، تماشایی و دوستش داشته باش منتشر شده‌اند.

انتهای پیام /