شنبه 2 تیر 1403

رشد 16 درصدی مخارج دولت در انتهای 1402/ رشد اقتصادی کاهش یافت؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
رشد 16 درصدی مخارج دولت در انتهای 1402/ رشد اقتصادی کاهش یافت؟

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی نشان می‌دهد که این نرخ به روش هزینه‌ای در زمستان سال گذشته به 2.9 درصد رسیده است.

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که حجم حقیقی اقتصاد ایران به روش هزینه‌ای در زمستان سال گذشته به 214.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس، حجم واقعی اقتصاد ایران در این فصل نسبت به زمستان 1401 به میزان 2.9 درصد بزرگ‌تر شده است.

اقتصاد از اجزای مختلفی تشکیل شده و روش‌های متفاوتی برای دسته‌بندی این اجزا وجود دارد. یکی از این روش‌ها، «هزینه» یا «مخارج» است. در این روش، اندازه اقتصاد از طرف مخارج انجام شده در آن برای فعالیت‌های مختلف اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال، اقتصاد به بخش خصوصی و خانوارها، بخش دولتی، بخش سرمایه‌گذاری و بخش تجارت تقسیم شده و مخارج صورت گرفته در هر کدام طی یک فصل محاسبه می‌شود. به همین جهت به این روش، هزینه‌ای گفته می‌شود.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته، از میان اجزای روش هزینه، مخارج دولتی بالاترین و صادرات پایین‌ترین رشد را به خود اختصاص داده است.

رشد 16 درصدی مخارج دولت در انتهای 1402

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی نشان می‌دهد که این نرخ به روش هزینه‌ای در زمستان سال گذشته به 2.9 درصد رسیده است. این در حالی است که رشد اقتصادی پاییز سال گذشته برابر با 5.1 درصد بوده است. بنابراین در یک نگاه فصلی، رشد اقتصادی کاهش یافته است.

از میان اجزای تشکیل‌دهنده اقتصاد به روش هزینه، کمترین رشد 2.7 درصد و مربوط به مخارج نهایی خانوار و بخش خصوصی بوده است. به عبارت دیگر، هزینه این بخش در زمستان سال قبل 2.7 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1401 افزایش یافته است اما این افزایش در مقایسه با سایر اجزای اقتصاد کمتر بوده است. در مقابل، بالاترین رشد اقتصادی 16.7 درصد بوده که مربوط به «مخارج نهایی دولتی» می‌شود.

تنها جزء اقتصاد که اندازه آن نسبت به زمستان 1401 کاهش یافته، «صادرات کالا و خدمات» است. نرخ رشد اقتصادی این بخش در زمستان سال قبل منفی 5.5 درصد برآورد شده که نشان می‌دهد اندازه صادرات ایران در این فصل 5.5 درصد نسبت به زمستان 1401 کوچک‌تر شده است. این در حالی است که رشد اقتصادی واردات مثبت 9.1 درصد در زمستان گذشته بوده است.

رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، نزدیک به 5 درصد

به جز بخش خصوصی، بخش دولتی، صادرات و واردات، جزء دیگری مانند سرمایه‌گذاری نیز در روش هزینه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که رشد اقتصادی سرمایه‌گذاری در زمستان سال گذشته به 4.9 درصد رسیده است. این نرخ در فصل پاییز 3.4 درصد بوده بنابراین در طول این یک فصل، وضعیت سرمایه‌گذاری بهتر شده است. این بخش دو زیربخش دارد و سرمایه‌گذاری را به «تجهیزات» و «ساختمان» تقسیم می‌کند. در زمستان سال گذشته، رشد سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات 4.5 درصد و رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان 5.3 درصد بوده است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

رشد 16 درصدی مخارج دولت در انتهای 1402/ رشد اقتصادی کاهش یافت؟ 2
رشد 16 درصدی مخارج دولت در انتهای 1402/ رشد اقتصادی کاهش یافت؟ 3