شنبه 14 مهر 1403

زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه شمش نقره در بورس کالا ایجاد می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه شمش نقره در بورس کالا ایجاد می‌شود

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران از ایجاد زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه شمش نقره در این بورس خبر داد.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران از ایجاد زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه شمش نقره در این بورس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر رحمان آراسته در گفت‌وگو با سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نقره به دلیل نوسانات قیمت و تقاضای جهانی یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های قابل معامله در جهان و بورس‌هاست که طبق برنامه‌های بورس کالا، معاملات گواهی سپرده، قرارداد آتی، اختیار معامله و صندوق‌های کالایی بر پایه این دارایی راه‌اندازی می‌شود.

او با بیان اینکه معاملات نقره در بین فلزات گران‌بها بعد از طلا در رتبه دوم قرار دارد گفت: متوسط حجم معاملات نقره در بورس COMEX (بخش کالایی بورس نیویورک) روزانه 100 میلیون اونس است. همچنین ETFهای نقره در جهان شاهد ورود سرمایه‌گذاران جدید بوده‌اند و دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق‌ها به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده است.

مقدار هر گواهی سپرده و قرارداد آتی نقره چقدر است؟ او با بیان این‌که در آینده نزدیک زنجیره معاملات بورسی نقره در بورس کالای ایران تکمیل خواهد شد، تاکید کرد: پس از پذیرش گواهی سپرده شمش نقره یک کیلویی با عیار 999 در خزانه بورس کالای ایران، معاملات گواهی سپرده آن در سامانه بورس کالا با اندازه یک گرمی راه‌اندازی خواهد شد.

آراسته ادامه داد: پس از آن نیز معاملات قراردادهای آتی مبتنی بر گواهی سپرده نقره پذیرش و راه‌اندازی می‌شود. قرارداد آتی این دارایی پایه 10 گرمی یعنی معادل 10 گواهی سپرده نقره خواهد بود و معاملات آن نیز در سامانه معاملاتی بورس کالا قابل معامله است.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران اعلام کرد: بورس کالا در ادامه تکمیل زنجیره این دارایی، اقدام به راه‌اندازی قراردادهای اختیار معامله نقره نیز خواهد کرد و پس از آن، صندوق‌های کالایی دارایی مجوز معاملاتی، پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانند به معامله گواهی سپرده و قراردادهای مشتقه مبتنی بر نقره اقدام کنند.