دوشنبه 16 مهر 1403

سالانه 200 هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سالانه 200 هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود

محمدرضا فرشچیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در نشست خبری امروز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت تولید خشکبار گفت: بنابر آمار ایران با تولید سالانه 200 هزار تن پسته رتبه دوم، کشمش با تولید 200 هزارتن رتبه چهارم و خرما با تولید حدود یک میلیون و 400 هزار تن رتبه نخست در دنیا را دارا هستیم. همچنین سالانه 30 هزار تن انجیر تولید می شود که مشابه آن را در دنیا نداریم.

به گفته او، دیدگاه حاکمیت باید صادرات محور باشد چراکه اگر صادرکننده وجود نداشته باشد، تولیدی در دنیا نداریم.

فرشچیان ادامه داد: با رفع موانع صادراتی این امکان وجود دارد که صادرات خشکبار از یک میلیارد و 300 میلیون دلار با رشد 400 درصدی به 5 میلیارد دلار برسد، چنانچه نتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم، همین میزان صادرات در سال آینده نخواهیم رسید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان اینکه در سال 97 صادرات خشکبار 3 میلیارد دلار بود، افزود: با نرخ پایه گمرکی فعلی، صادرات باید به حدود 5 میلیارد دلار می رسید، درحالیکه متاسفانه یک میلیارد و 300 تا یک میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات داریم.

او گفت: علی رغم آنکه واردات بادام هندی، بادام درختی و گردو ممنوع است، اما به وفور در مغازه ها موجود است و متاسفانه از طریق قاچاق وارد کشور می شود.

انجمن خشکبار طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت بازار شدند و در این نامه اعلام کردند که حال صنعت خشکبار ایران خوب نیست و بازارهای صادراتی و تولیدی کشور به سرعت روبه افول و نابودی است.

در این نامه ذکر شده که بازارهای چندین ساله برخی از محصولات صادراتی از جمله فرش، خشکبار و گیاهان دارویی در اثر وضع قوانین خلق الساعه و غیرکارشناسی از دست رفته است و در صورت ادامه روند کنونی زاینده رود و هامون خواهد خشکید.

شاهد این مدعی کاهش صادرات خشکبار به میزان 200 درصد از حدود 3 میلیارد دلار به مبلغ یک میلیارد دلار بین سال های 98 و 1402 است و دردآورتر آن که نتبجه این ضایعه، بیکاری چندصدهزار نفر از بهره برداران و فعالان مستقیم و غیرمستقیم حوزه کشاورزی بوده است، طرفه آن که تبعات سوء این نابسامانی بهره مندی اقتصادی تولیدکنندگان بیگانه است.

سالانه 200 هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود 2