شنبه 7 مهر 1403

سرنوشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل مشخص شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
سرنوشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل مشخص شد

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در یک نشست دوستانه با کارکنان معاونت ابتدایی این وزارتخانه که امروز پیش از ظهر در محل معاونت برگزار شد، به لزوم هدف‌گذاری دقیق و مشخص از وضعیت کنونی به سمت وضعیت مطلوب اشاره کرد. وی افزود: برای تحقق این هدف، نیاز به ترسیم یک نقشه راه داریم، چرا که یکی از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش در حوزه آموزش ابتدایی به این موضوع مربوط می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در مورد برگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزشی کشور گفت: برای بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد. وی افزود: در دوره ابتدایی دانش آموز به سطحی از مهارت‌های لازم برای یک زندگی خوب و مطلوب در جامعه نیازمند هستند و در دوره متوسطه باید به دنبال آموزش تخصصی آن‌ها باشیم، این بدین معناست که دوره آموزش ابتدایی، بنیادی‌ترین و موثرترین دوره تحصیلی در نظام آموزشی هر کشوری محسوب می‌شود؛ زیرا تمام چالش‌هایی که در دوره متوسطه با آن مواجه می‌شویم ناشی از غفلت به دوران ابتدایی است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در دوره ابتدایی هویت و شخصیت دانش آموز شکل می‌گیرد ادامه داد: ما مکلفیم در این دوره به مباحث هویتی و شخصیتی دانش آموزان توجه داشته باشیم در عین حال استعدادهای دانش آموزان را در این پایه نیز شناسایی کنیم زیرا با انجام این کار؛ مسیر هدایت شغلی و تحصیلی نیز مشخص خواهد شد.

کاظمی گفت: بنابراین ضرورت دارد در این حوزه؛ هرآنچه سرمایه مورد نیاز است؛ پای کار آورده شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ معلم پایه ابتدایی باید از بالاترین انگیزه، تخصص، تعهد و مزایا برخودار باشد. وی بر توجه ویژه به دانش آموزان عشایر تاکید کرد و افزود: توجه به دانش آموزان عشایر؛ بارزترین و عینی‌ترین مصادیق عدالت آموزشی محسوب می‌شود و توسعه این بخش نشان دهنده توجه به عدالت آموزشی است. وی به جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره و بیان کرد: اولین گام برای تربیت، حضور در مدرسه است و هیچ خدمتی از این بالاتر نیست زیرا دانش آموزی که از چرخه باز می‌ماند و وارد چرخه آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی تاکید کرد که دانش آموزان بازمانده از تحصیلی در مقطع ابتدایی باید به صفر برسد.

کاظمی ادامه داد: باید برای انجام این ماموریت مهم؛ برنامه عملیاتی و اجرایی دقیق داشته باشیم.

وزیر آموز ش و پرورش مهمترین راهبرد معاونت ابتدایی را جذب و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل دانست.

وی به سه شاخص، عدالت، کیفیت و هویت اشاره کرد وگفت: عدالت در پوشش صدرصدی و برخورداری از امکانات آموزشی و نصیب برابر آموزشی خلاصه می‌شود. ارتقای کیفیت نیز به مولفه‌هایی چون معلم توانمند و با انگیزه، آموزش منطقه‌ای واستانی و ثبات مدیران و... تاکید دارد. درخصوص هویت نیز باید روی مولفه‌های فرهنگی، انگیزشی و پر جاذبه کار کرد.

وزیر آموزش و پرورش بر تهیه اطلس ابتدایی جهت شناسایی نقاط ضعیف و کم‌برخودار آموزشی نیز تاکید کرد. وی به تدوین لایحه‌ای جهت الزام بازگردانندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزشی اشاره کرد و افزود: با تمام توان پای این کار هستیم و از هر مسیری که امکان داشته باشد جهت بازگرداندن دانش آموزان تلاش خواهیم کرد و همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد.

رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی وزارت آموز ش و پرورش نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی در خصوص برنامه‌ها و بازگشایی مدارس بیان کرد: در مهر جاری، بیش از 9 میلیون 134 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی ثبت نام کردند که از این میان، یک میلیون 400 هزار دانش آموز پایه اولی بودند.

وی با اشاره به اینکه برای نظام آموزش و پرورش، آموزش هر کودک در هر نقطه از ایران مهم است، بیان کرد: برای معاونت ابتدایی این یک ماموریت اصلی محسوب می‌شود که حتی یک دانش آموز هم از آموزش محروم نشود.

حکیم زاده با اشاره به هم‌افزایی با دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش برای رفع بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است که هیچ کودکی از تحصیل بازنماند و با هماهنگی و هم‌افزایی با دستگاه‌های مداخله‌گر در این مسیر گام‌های اساسی بر خواهیم داشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی به سه راهبرد عدالت، کیفیت و هویت که از برنامه‌های اصلی این معاونت است، اشاره کرد و گفت:  فقر یادگیری شامل کودکانی است که وارد مدرسه می‌شوند ولی فهم کاملی از آموزش ندارند و طبق آمارهای جهانی نیز در بسیاری از کشورهای دنیا این ضعف وجود دارد بنابراین یکی از ماموریت‌های اصلی ما تمرکز بررفع فقر یادگیری خواهد بود.