یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

سرگرمی‌های دسته جمعی در ایام نوروز

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
سرگرمی‌های دسته جمعی در ایام نوروز

با استفاده از سرگرمی در خانه و بازی‌های شب‌نشینی می‌توانیم صمیمیت و نشاط بیشتری را به جمع‌های خانوادگی‌مان تزریق کنیم.

به گزارش مشرق، با شروع سال جدید و تعطیلات نوروز، بساط مهمانی گرفتن‌ها و مهمانی دادن‌ها حسابی گرم می‌شود و چیزی که می‌تواند این شب‌نشینی‌ها را دلچسب‌تر کند، ایجاد فضای صمیمی در میان مهمان‌ها است که یکی از روش‌های آن استفاده از بازی و سرگرمی دسته جمعی است. دید و بازدیدهای نوروزی و دورهمی‌های خانوادگی همواره از بخش‌های لذت بخش تعطیلات نوروز است و استرس روزهای کاری را کم می‌کند. سرگرمی دسته جمعی و بازی‌های شب‌نشینی می‌تواند فضاهای خانوادگی را نشاط بیشتری ببخشد و به عنوان یک سرگرمی در خانه تنها با چند ابزار ساده مانند کاغذ و خودکار می‌توان آن‌ها را انجام داد.

همانطور که می‌دانیم بازی‌ها یکی از روش‌های موثر برای ایجاد صمیمیت و نشاط در جمع‌های خانوادگی هستند و این روزها بر خلاف ماشینی شدن زندگی روزمره و خستگی ناشی از حجم کار زیاد با یک فکر خلاق و ذهن پویا می‌توان به بهانه تعطیلات نوروز و دورهمی‌ها تفریحی شاد و متفاوت به وجود آورد که نه تنها در خانه بلکه در فضاهای باز نیز بتوان آن‌ها را انجام داد.

به عبارت دیگر با استفاده از سرگرمی در خانه و بازی‌های شب‌نشینی می‌توانیم صمیمیت و نشاط بیشتری را به جمع‌های خانوادگی‌مان تزریق کنیم و در تعطیلات نوروز در هنگام دید و بازدید یا حتی در طول سفر و یا مسیر سفر و فارغ از هر زمان و مکانی برای خودمان لحظات خاطره انگیزی را به وجود بیاوریم. در این مطلب به چند سرگرمی دسته جمعی در خانه که می‌توان آن‌ها را در تعطیلات نوروز عملی کرد می‌پردازیم.

نقاش نابینا از سری بازی‌های شب‌نشینی برای سرگرمی در خانه

در این سرگرمی نوروزی شما و اعضای فامیل یا دوستانتان به گروه‌های دو نفره تقسیم می‌شوید و اعضای هر گروه پشت به همدیگر می‌نشینند. نفر اول گروه یک عکس و نفر دوم گروه یک کاغذ سفید و یک مداد در دست دارد و نفر اولی که تصویر را در دستش دارد باید بدون اشاره مستقیم به عکس آن را برای هم گروهی خود تشریح کند و هم گروهی‌اش تصوری که از آن دارد را بر روی کاغذ سفیدی که در دست دارد بکشد.

در انتهای این سرگرمی در خانه گروهی برنده خواهد بود که نقاشی اش بیشترین شباهت را به تصویر دارد.

سرگرمی در خانه با بازی اسم فامیل

همیشه اسم فامیل یکی از اولین گزینه‌های برای سرگرمی دسته جمعی است و یک حالت نوستالژیک برای همه ما به همراه دارد و ما را به گذشته‌مان می‌برد. این بازی بسیار کم دردسر بوده و با یک مداد و کاغذ می‌توان آن را انجام داد. شما می‌توانید در تعطیلات نوروز و زمانی که مهمان بیشتری دارید این بازی را انجام دهید و گزینه‌های آن را بیشتر کنید تا جذابیت آن چند برابر شود.

در این سرگرمی نوروزی حضور ذهن و سرعت عمل دو عامل مهم در برنده شدن است و کسانی که بتوانند از اسامی خاص‌تری استفاده کنند که کمتر معروف است می‌توانند بیشترین امتیاز را به دست بیاورند.

مافیا از سری بازی‌های شب‌نشینی

این سرگرمی دسته جمعی از جمله پرطرفدارترین بازی‌هایی است که در تعطیلات نوروز می‌توان به عنوان یک سرگرمی در خانه انجام داد. برای این بازی تعداد 5 نفر عضو نیاز داریم که بر روی کاغذهایی اسم پلیس و مافیان نوشته شده که معمولا به ازای هر سه برگ پلیس یک برگ مافیا وجود دارد. بر اساس رای گیری هم یک نفر حاکم یا کدخدا تعیین می‌شود و برگه‌ها به صورت اتفاقی توسط اعضا برداشته می‌شوند. پس از پخش برگه‌ها کسی نباید هویت خود را برای دیگری فاش کند.

بازی به این صورت ادامه پیدا می‌کند که حاکم اعلام شب کرده و همه باید چشم‌های خود را ببندند. مافیا چشم‌های خود را با اعلام حاکم باز کرده و همدیگر را می‌شناسند سپس مافیا یک نفر را کشته و حاکم روز را اعلام می‌کند. بازی تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که هویت مافیاها آشکار شود. اگر در این سرگرمی نوروزی تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد هیجان بازی هم بیشتر خواهد شد.

چشمک مرگ از سری بازی‌های شب‌نشینی

برای این سرگرمی دسته جمعی به تعداد شرکت کنندگان کارت سفید لازم است که روی دو عدد از کارت‌ها کلمات قاتل و کارآگاه و روی بقیه آن‌ها کلمه مقتول نوشته می‌شود. هر نفر یک کارت دارد و کارآگاه را همه می‌شناسند. شخصی که کارت قاتل را دارد باید به صورت پنهانی به بقیه چشمک زده و از این طریق قربانی او کشته می‌شود سپس کارآگاه باید بتواند قاتل را پیدا کند و بعد از آن قاتل قبلی کارآگاه شده و کارت‌ها مجددا به صورت تصادفی بین بازیکنان پخش می‌شود.

شاه، دزد، وزیر از سری بازی‌های شب‌نشینی

در سرگرمی نوروزی شاه، دزد و وزیر این سرگرمی دسته جمعی به صورت چهار نفره صورت گرفته و یک بازی گروهی خنده دار است که برای انجام آن تکه‌های کوچکی از کاغذ تهیه شده و روی هر کدام کلمات شاه، وزیر، جلاد و دزد نوشته می‌شوند و این کاغذها تا خورده شده و هر کدام از بازیکنان یک کاغذ را برای خود انتخاب می‌کند پس از تمام شدن این بخش پادشاه باید رو به همه بگوید وزیر من کیست؟ و وزیر با نشان دادن کاغذ خود را به شاه نشان می‌دهد و او بر اساس دستور شاه باید دزد را از میان دو نفر باقی مانده پیدا کند.

اگر جواب او درست باشد جلاد دزد را شکنجه می‌کند، اما اگر حدس او اشتباه باشد وزیر از سوی جلاد تنبیه می‌شود. این شکنجه‌ها می‌تواند به انتخاب اعضای گروه باشند که از جمله آن‌ها سبیل آتشین و یا بشین و پاشو است.

دبرنا از بازی‌های شب‌نشینی برای سرگرمی در خانه

برای گذران تعطیلات نوروزی سرگرمی دسته جمعی دبرنا یکی از بازی‌های شب‌نشینی است که گزینه خوبی است، زیرا برگه‌های آن را خودتان هم می‌توانید تهیه کنید و با دیگر بازی‌ها فرق دارد. در این سرگرمی نوروزی پرطرفدار هر نفر 4 کارت دارد که کارت‌ها چهار خانه هستند و در بعضی خانه‌ها اعدادی از یک تا 99 نوشته شده است. یک کیسه سفید هم وجود دارد که مهره‌هایی با همین اعداد در آن وجود دارد.

در هر سری از بازی به هر نفر چند کارت رسیده و کیسه در دست یک نفر است و هر کس پس از هم زدن مهره‌ها سه عدد مهره را انتخاب می‌کند و عدد آن را می‌خواند که اگر شماره مهره او با شماره یکی از خانه دیگری یکی بود، مهره به او داده شده تا روی همان خانه قرار بدهد. بقیه هم اگر این شماره را داشته باشند، باید با لوبیا آن را پر کنند و برنده در این بازی کسی است که ک خانه‌های او زودتر از دیگران پر شود.

چندتا، از سری بازی‌های شب‌نشینی

در تعطیلات نوروز یکی دیگر از بازی‌های شب‌نشینی چندتا است که به محض رسیدن مهمان‌هایتان از آن‌ها بپرسید که چند عدد از یک شی در خانه شما وجود دارد. آن‌ها نباید بشمارند و فقط باید تعداد آن را حدس بزنند. این موارد می‌تواند مربوط به خوراکی‌های تعطیلات نوروز، هدیه‌ها، شکلات‌ها، تعداد پله خانه و... باشد. سپس نام حدس و نام افراد را یادداشت کرده و در انتها تعداد درست و نام برنده را اعلام کنید. سپس می‌توانید یک هدیه هم برای مهمان برنده در نظر بگیرید.

گلوله برفی از سری بازی‌های شب‌نشینی

این یک بازی شادی و مفرح به خصوص برای بچه‌ها و مهمان‌هایی است که کودک دارند. در این سرگرمی نوروزی شما باید تعدادی بادکنک را در دو رنگ متفاوت تهیه کنید و آن‌ها را باد کنید و برای هر بازیکن دو یا سه بادکنک در نظر بگیرید. بازیکنان نیز باید به دو تیم تقسیم شده و برای هر تیم یک رنگ بادکنک در نظر گرفته شود.

بر روی فرش یا زمین یک خط جدا کننده تیم‌ها را در نظر بگیرید سپس هر یک از دو تیم باید سعی کند بادکنک خود را به طرف دیگر خط بفرستد و از ورود بادکنک‌های رقیب به محوطه زمین خود جلوگیری کند. بعد از گذشت دو دقیقه یا حتی بیشتر آن تیمی برنده این بازی سرگرم کننده خواهد بود که بیشترین تعداد بادکنک را در طرف دیگر خط دارد.

با چشم بسته پیدام کن از سری بازی‌های شب‌نشینی

این بازی یکی از بازی‌های شب‌نشینی جالبی است که برای زمانی مناسب است که مهمان‌های شما زیاد هستند و می‌توان آن را با تعداد شرکت کنند گان زیاد و حتی در فضای باز هم انجام داد. برای این بازی حداقل باید 8 نفر حضور داشته باشند و در دایره‌ای بزرگ دور هم بنشینند. یک نفر به عنوان داوطلب باید در وسط دایره قرار بگیرد و ترتیب نشتن افراد را ببیند سپس چشمان خود را با پارچه‌ای بسته و در همان حالت برای چند دقیقه بماند.

در این زمان شرکت کنندگان به سرعت و بدون ایجاد سر و صدا جاهای خود را با یکدیگر عوض می‌کنند. در نهایت فرد وسط زمین باید سعی کند با چشمان بسته یکی از کسانی را که به صورت اتفاقی انتخاب می‌کند شناسایی کرده و اگر حدس او درست باشد جایش را با آن فرد عوض کند و همین روند تا انتهای بازی ادامه پیدا می‌کند.

سرگرمی در خانه با پانتومیم

پانتومیم هم یکی دیگر از بازی‌های سرگرمی در خانه است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و برای تعطیلات نوروز گزینه خوبی است. پانتومیم یک سرگرمی دسته جمعی است که می‌توان آن را بدون هیچ گونه امکانات و تنها با کمی خلاقیت با اعضای فامیل در تعطیلات نوروز انجام دهید. برای این کار به دو گروه تقسیم شده و پس از انتخاب یار، یکی از گروه‌ها یک نفر از تیم حریف را انتخاب کرده و کلمه مورد نظر را به او می‌گوید تا با حرکات دست و بدن بتواند کلمه مورد نظر را به اعضای گروه خود بفهماند.

با استفاده از ساعت شنی یا تایمر ساعت می‌توانید یک مدت زمان مشخصی را برای هر گروه در نظر بگیرید و به این شکل هیجان بازی را بیشتر کنید. برای جذابیت بیشتر بازی بهتر است کلماتی را انتخاب کنید که کمتر قابلیت حدس زدن را داشته باشند یا چند کلمه یا یک جمله باشند.

داستان سازی از سری بازی‌های شب‌نشینی

باید توجه داشته باشید که برای این بازی هر چه تعداد بازیکن و مهمان‌های شما بیشتر باشد بازی جذاب‌تر و هیجان انگیزتر می‌شود. پس در ابتدا باید اعضای بازی در کنار هم قرار بگیرند و پس از آن نفر اول یک جمله‌ای را می‌گوید که ظرفیت آن را داشته باشد که ادامه پیدا کند و نفر بعد باید جمله‌ای مرتبط را به آن اضافه کند و این چرخه به همین شکل ادامه می‌یابد.

این بازی به هوش و دقت زیاد بازیکنان نیاز دارد که جملاتی را انتخاب کنند که بتوان با آن‌ها بازی را ادامه داد و مفهوم آن‌ها به جملات قبلی نزدیک باشد. با این بازی داستان‌های جذابی را می‌توان ساخت که برای ساعاتی شما را سرگرم می‌کند.

جمع بندی

دید و بازدیدهای نوروزی و دورهمی‌های خانوادگی همیشه از بخش‌های لذت بخش تعطیلات نوروز است و استرس روزهای کاری را کم می‌کند.

سرگرمی دسته جمعی می‌تواند فضاهای خانوادگی را نشاط بیشتری ببخشد و به عنوان یک سرگرمی در خانه تنها با چند ابزار ساده مانند کاغذ و خودکار می‌توان آن‌ها را انجام داد.

با استفاده از سرگرمی در خانه و بازی‌های شب‌نشینی می‌توان صمیمیت و نشاط بیشتری را به جمع‌های خانوادگی تزریق کرده و در تعطیلات نوروز و در هنگام دید و بازدید یا حتی در طول سفر و یا مسیر سفر و فارغ از هر زمان و مکانی لحظات خاطره انگیزی را به وجود آورد.

بازی اسم فامیل یکی از اولین گزینه‌ها برای سرگرمی دسته جمعی و سرگرمی در خانه است و یک حالت نوستالژیک برای همه ما به همراه دارد و ما را به گذشته‌مان می‌برد.

بازی مافیا نیز یک سرگرمی دسته جمعی و از جمله پرطرفدارترین بازی‌هایی است که در تعطیلات نوروز می‌توان به عنوان یک سرگرمی در خانه انجام داد.

برای گذران تعطیلات نوروزی سرگرمی دسته جمعی دبرنا یا دبلنا یکی از بازی‌های شب‌نشینی است که گزینه خوبی است، زیرا برگه‌های آن را خودتان هم می‌توانید تهیه کنید و با دیگر بازی‌ها متفاوت است.

با چشم بسته پیدام کن، عنوان یک بازی است که این بازی یکی از بازی‌های شب‌نشینی جالب بوده و برای زمانی مناسب است که مهمان‌های شما زیاد هستند و می‌توان آن را با تعداد شرکت کنند گان بالا و حتی در فضای باز هم انجام داد.