جمعه 28 اردیبهشت 1403

سواد دانشجویان جدید نم کشیده است؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سواد دانشجویان جدید نم کشیده است؟

فارس نوشت: شنیده می‌شود در چند سال اخیر کیفیت دانشجویان ورودی به دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه‌های برتر کشور کاهش یافته است، تحلیل علت این موضوع مورد اهمیت است.

سیدجلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کاهش کیفیت علمی دانشجویان می‌گوید: روش فعلی سنجش و پذیرش به گونه‌ای است که برخی از دانش‌آموزان اصلا فرصت نمی‌کنند که از نظر محتوایی تقویت شوند و درس بخوانند زیرا همیشه در کلاس‌های کنکور و در حال تست زنی هستند بنابراین کیفیت ورودی‌های آموزش عالی کاهش یافته است.

وی عنوان می‌کند: وقتی سوالات کنکور تستی باشد نمی‌توان زیاد از سوالات محتوایی برای سنجش داوطلبان استفاده کرد زیرا سوالات تکراری می شود اما در آزمون تشریحی به این صورت نیست و دست طراحان برای طراحی سوالات باز است؛ در آزمون تشریحی کل فرایند پاسخ به سوال نمره دارد، یعنی اگر جواب را هم درست به دست نیاورند فرایند حل سوال نمره دارد.

* طرح آمایش آموزش عالی سبب ارتقای کیفیت می‌شود

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم نیز به عنوان متولی اول آموزش عالی کشور، طرح آمایش آموزش عالی را سبب ارتقای کیفیت آموزش عالی می‌داند و می‌گوید: با اجرای کامل این طرح که شامل 9 بند مأموریت‌گرایی، توجه به استانداردها و توجه به بهره‌وری است ارتقای کیفیت بالا می‌رود.

کارشناسان چند چالش از جمله تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و سیاستگذار در ساختار نظام آموزش عالی کشور، مأموریت‌گرا و نیاز محور نبودن پژوهش‌های دانشگاهی، اجرایی نشدن سند آمایش آموزش عالی، کم‌توجهی به بازنگری رشته‌های دانشگاهی و آموزش‌های مهارتی را به عنوان علل کاهش کیفیت دانشجویان بیان کرده‌اند که باید از سوی مسوولان مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

انتقاد پدر علم ژنتیک ایران به حذف غربالگری جنین؛ نگرانی چند روزه خوب است یا نگرانی هفت ماهه؟

«برخی استادان راهنما خودشان پایان‌نامه می‌نویسند و از دانشجو پول می‌گیرند»

47231

کد خبر 1663992