جمعه 30 شهریور 1403

سوپرلیگ 2024: جشن واقعی فوتبال / آشنایی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
سوپرلیگ 2024: جشن واقعی فوتبال / آشنایی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا

فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا بعد از قرعه‌کشی امشب همه را راضی کرده است: با تعداد زیادی بازی جذاب از همان مرحله اول.

به گزارش "ورزش سه"، وقتی امشب قرعه‌کشی فرمت جدید لیگ قهرمانان برگزار شد همه نگرانی‌های قبلی به پایان رسید. همه چیز خیلی ساده‌تر و شسته و رفته‌تر از آن چیزی بود که پیش از آن تصور می‌شد.

در روزهای قبل از مراسم قرعه‌کشی خیلی‌ها نگران بوده و حتی می‌ترسیدند که ابتکار یوفا باعث ایجاد سردرگمی شده و زیبایی تاریخی لیگ قهرمانان برای همیشه از دست برود. اما به محض اینکه مراسم قرعه‌کشی انجام شد و به پایان رسید تقریبا هیچ فوتبالدوستی نبود که خوشحال و راضی نباشد.

علت این خوشحالی و رضایت این است که بر خلاف مرحله گروهی در فرمت قبلی امسال از همان مرحله اول شاهد یک دو جین بازی جذاب بین غولهای فوتبال اروپا خواهیم بود. رئال مادرید فینال ومبلی را مقابل دورتموند تکرار می‌کند. بارسا با هانسی فلیک یاد و خاطره دیدارهای تاریخی این تیم با بایرن را زنده می‌کند. اینتر که حالا برای ما به خاطر حضور مهدی طارمی یک تیم ویژه است فینال دو فصل پیش مقابل منچسترسیتی را در اتحاد برگزار می‌کند و علاوه بر اینها شاهد چندین بازی جذاب دیگر خواهیم بود.

در دوره‌های گذشته امیدوار بودیم که دست کم شاهد یک گروه مرگ باشیم تا با حضور دو یا سه تیم بزرگ حداقل در مرحله گروهی چند بازی جذاب بینیم. ولی حالا سی و شش تیم حاضر در لیگ قهرمانان از همان مراحل اول دیدارهایی به یاد ماندنی را رقم خواهند زد.

طبق فرمت جدید 36 تیم لیگ قهرمانان بر اساس امتیازهایشان توسط یوفا به چهار سید تقسیم شدند. طبق قاعده مشخص شده تیمهای یک کشور نمی‌توانستند در مرحله اول مقابل هم قرار بگیرند و قرار بود هر تیم با هشت حریف خود دیدار کند. در این مرحله خبری از بازی‌های رفت و برگشت نیست و در قرعه‌کشی مشخص می‌شود که کدام بازی‌ها در زمین کدام تیم برگزار می‌شود.

تیمها به ترتیب از گلدان درمی‌آمد و سپس هشت حریف آنها به ترتیب قرعه‌کشی می‌شد. هر تیم چهار بازی در خانه و چهار بازی بیرون از خانه انجام می‌دهد. 

اما در پایان این مرحله تکلیف صعود چه خواهد شد؟ تنها هشت تیم اول به صورت مستقیم راهی مرحله بعدی می‌شود و این در حالی است که در گذشته 16 تیم از مرحله گروهی صعود می‌کردند. در فرمت جدید بعد از این مرحله شاهد یک مرحله پلی‌آف هستیم که شش تیم دیگر صعود کرده را مشخص می‌کند. این مرحله حذفی تضمین می‌کند که شاهد جدالهایی بسیار جذاب خواهیم بود.

یک نکته جذاب دیگر: روز 25 ژانویه که شاهد دور هشتم بازی‌های مرحله اول خواهیم بود برای جلوگیری از تبانی همه بازی‌ها همزمان ساعت 21 به وقت اروپا برگزار خواهند شد. فوتبال اروپا و دنیا تا کنون هرگز شاهد برگزاری این تعداد بازی سطح بالا در یک زمان نبوده است. این جشن واقعی فوتبال در قاره سبز است.

قهرمانی در فرمت جدید دشوارتر خواهد بود و تیم قهرمان می‌تواند به قهرمانهای گذشته فخر بفروشد. در دوره‌های قبل تیم قهرمان بع از 13 بازی می‌توانست جام را بالای سر ببرد ولی در این دوره برای قهرمانی باید پانزده بازی را پشت سر بگذارید.

سوپرلیگ 2024: جشن واقعی فوتبال / آشنایی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا 2
سوپرلیگ 2024: جشن واقعی فوتبال / آشنایی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا 3
سوپرلیگ 2024: جشن واقعی فوتبال / آشنایی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا 4
سوپرلیگ 2024: جشن واقعی فوتبال / آشنایی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا 5
سوپرلیگ 2024: جشن واقعی فوتبال / آشنایی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا 6
سوپرلیگ 2024: جشن واقعی فوتبال / آشنایی با فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا 7