شنبه 28 مهر 1403

سی ال یک فاتح جدید خواهد داشت / هوش مصنوعی اوپتا: شاید طارمی چمپیونزلیگ ببرد!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
سی ال یک فاتح جدید خواهد داشت / هوش مصنوعی اوپتا: شاید طارمی چمپیونزلیگ ببرد!

ابر کامپیوتر اوپتا با هوش مصنوعی قهرمانان چمپیونزلیگ امسال را مشخص کرد.

به گزارش "ورزش سه"، سه شنبه هفته آینده سرود مشهور لیگ قهرمانان اروپا بار دیگر در استادیوم‌های این قاره نواخته می‌شود. اما این بار با همه سالهای گذشته یک تفاوت وجود دارد: سرود لیگ قهرمانان تنظیم دوباره شده و قرار است چمپیونزلیگ با فرمتی کاملا جدید برگزار شود.

سی و شش تیم در این دوره طولانی‌ترین و دشوارترین لیگ قهرمانان تاریخ را آغاز خواهند کرد. تلاشی برای بالای سر بردن جام گوش دراز در روز 31 مه 2025 در استادیوم آلیانز آره‌نای شهر مونیخ.

ابرکامپیوتر اوپتا طبق روال هر ساله با استفاده از هوش مصنوعی و با بهره‌گیری از خزانه عظیم داده‌های فوتبالی‌اش به پیش‌بینی قهرمان چمپیونزلیگ پرداخت. درست مثل پیش‌بینی سال گذشته اوپتا می‌گوید امسال منچسترسیتی قهرمان خواهد شد با شانس موفقیت 25.3 درصد.

سال گذشته هم هوش مصنوعی اوپتا سیتی را قهرمان می‌دانست ولی این رئال مادرید کارلو آنچلوتی بود که در فینال دورتموند را مغلوب کرده و جام را بالای سر برد. اوپتا امسال هم رئال مادرید را پشت سر سیتی شانس دوم قهرمانی می‌داند. اینکه رئال مادرید با اینکه استاد قهرمانی‌های دو سال پیاپی در لیگ قهرمانان است، با اینکه مدافع عنوان قهرمانی است و با اینکه کیلیان امباپه را به خدمت گرفته همچنان توسط کامپیوتر اوپتا شانس دوم در نظر گرفته شده به مذاق رئالی‌ها مسلما خوش نمی‌آید. رئال مادرید با شانس قهرمانی 18.2 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

بارسلونای فلیک که با بازی‌های چشم‌نواز همه هوادارانش را امیدوار کرده حتی بین پنج شانس اول هم قرار نگرفته و در رتبه ششم ایستاده است.

جالب اینکه اینتر، قهرمان ایتالیا که تابستان امسال مهدی طارمی را جذب کرده و نام او را در فهرست چمیپونزلیگی خود معرفی کرد سومین شانس قهرمانی است. نراتزوری با شانس 10.9 درصد بعد از مدعیان همیشگی سالهای اخیر، سیتی و رئال، در رتبه سوم قرار دارد.

آرسنال با 6.3 درصد در رتبه چهارم و لورکوزن ژابی آلونسو، پدیده فصل گذشته فوتبال اروپا در رتبه پنجم ایستاده است. همانطور که گفته شد بارسای هانسی فلیک شانس ششم قهرمانی به حساب آمده و هوش مصنوعی اوپتا برایش تنها 5.2 درصد شانس قهرمانی قائل است.

البته بارسلونا در این پیش‌بینی جلوتر از تیمهای بزرگی مثل لیورپول، بایرن مونیخ، پاری سن ژرمن و یوونتوس قرار گرفته و این را احتمالا مدیون هانسی فلیک و شور و شوقی است که با حضور او در تیم دمیده شده است.

جالب اینکه بروسیا دورتموند، نایب‌قهرمان فصل گذشته تنها با 2.4 درصد شانس در رتبه یازدهم این جدول ایستاده و شانسی معادل دیگر تیم آلمانی، لاپیزیش دارد. آتالانتا قهرمان فصل گذشته لیگ اروپا هم با 1.7 درصد در رتبه چهاردهم قرار دارد.

پیش‌بینی دشوار بودن مسیر هر تیم در لیگ قهرمانان

اوپتا در جدولی جداگانه میزان سخت بودن مسیر هر تیم در لیگ قهرمانان را هم مشخص کرده است. این جدول بر اساس مرحله اول رقابتها که در آن هر تیم به مصاف هشت رقیب می‌رود تنظیم شده است.

همانطور که حدس زده می‌شد پاری سن ژرمن سخت‌ترین مسیر را در پیش دارد. آنها لیگ قهرمانان را با بازی مقابل خیرونا در پارک دو پرنس آغاز می‌کنند. آنها با نمره دشواری 92.4 در صدر جدول ایستاده‌اند. تیم لوئیس انریکه بعد از خیرونا باید با آرسنال، آیندهوون، اتلتیکو مادرید، بارسلونا، سالزبورگ، منچسترسیتی و اشتوتگارت بازی کند.

نکته عجیب در جدول دشواری اوپتا، تیمی است که ساده‌ترین بازی‌ها را در پیش دارد: سلتیک. تیم برندان راجرز با امتیاز دشواری 87.4 در مرحله اول با اسلوان براتیسلاوا، دورتموند، آتالانتا، لایپزیش، بروژ، دینامو زاگرب، یانگ بویز دیدار خواهد کرد. با وجود این حریفهای ساده اوپتا معتقد است که شانس صعود سلتیک از این مرحله تنها 21.1 درصد خواهد بود.

نکته دیگر این که رئال مادرید و منچسترسیتی در میانه‌های جدول دشواری قرار دارند. بارسلونا نزدیک به سلتیک است و با امتیاز 88.3 مسیر کاملا ساده‌ای برای صعود در پیش خواهد داشت.

سی ال یک فاتح جدید خواهد داشت / هوش مصنوعی اوپتا: شاید طارمی چمپیونزلیگ ببرد! 2
سی ال یک فاتح جدید خواهد داشت / هوش مصنوعی اوپتا: شاید طارمی چمپیونزلیگ ببرد! 3
سی ال یک فاتح جدید خواهد داشت / هوش مصنوعی اوپتا: شاید طارمی چمپیونزلیگ ببرد! 4