شنبه 7 مهر 1403

شب شگفتی‌ها در موسیقی جوان / پسری که برای تولد مادرش خواند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
شب شگفتی‌ها در موسیقی جوان / پسری که برای تولد مادرش خواند

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی پنجشنبه شب به کار خود پایان داد که پس از دوسال وقفه و به شکل حضوری برگزار شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در این دوره از جشنواره نیز به مانند دوره‌های قبلی در سه شاخه نواحی و مقامی، ردیف دستگاهی و کلاسیک 2هزار و 117 نفر از 31 استان کشور متقاضی حضور در این رویداد هنری شدند که از این میان انتخاب برای داوران کار سخت و دشواری بود.

جشنواره موسیقی جوان سکوی پیشرفت است اما...

آزمونی بزرگ از سراسر ایران با نوجوانان و جوانان کشور

رویدادی که برخلاف عنوانش، تصویری از جشنواره به ما نمی‌دهد بلکه بیشتر آزمونی است برای محک زدن تا نوجوانان و جوانان فعال در عرصه موسیقی بتوانند در این مجال عیار خود را بسنجند و فرصتی است برای این که بتوانند خود را در مقابل داوران پیشکسوت و جوانی که روزی خود در آن سو قرار گرفته بودند در معرض امتحان قرار دهند. از سوی دیگر حضور در این جشنواره باعث شد تا بسیاری از شرکت کنندگان با هم سن و سالان خود آشنا شده و تعامل خوبی میان آنها صورت گیرد. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و بتوانند از این فرصت بهره کافی برده و خود را برای آینده آماده کنند. آینده‌ای که از آنِ این نوجوانان و جوانان است و می‌توانند هر کدام از این استعدادها در عرصه‌های بزرگتر و جدی‌تر خودی نشان دهند و در سال‌های آینده هرکدام از این شرکت‌کنندگان خود می‌توانند در مقام داور دوره‌های بعدی جشنواره قرار گیرند و تجربیات خود را به نسل بعدی منتقل کنند.

امسال نیز شرکت‌کنندگان در سه گروه سنی الف (15 تا 18 سال) ب (19 تا 23 سال) و ج (24 تا 29 سال) طی مدت 10 روز در مقابل 90 داور به اجرای برنامه پرداختند و 430 نفر برگزیده این دوره از جشنواره موسیقی جوان شدند.

سالن مملو از جمعیت بود

اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پنجشنبه 5 مهرماه در تالار وحدت در حالی برگزار شد که مملو از جمعیت و خانواده‌هایی بود که هرکدام نماینده شهر و استان خود بودند. در واقع در شب اختتامیه وحدت، میزبان اقوام ایرانی از جای جای ایران عزیز بود که هرکدام با نمادها و لباس‌های محلی خود در این جشن حضور یافتند تا حاصل تلاش‌های فرزندان خود را جشن بگیرند و در عین حال دستمزد تشویق‌هایشان را دریافت کنند، چرا که خانواده مشوق اصلی در این امر است.

خانواده‌ای که دیروز این اجازه را به فرزندش نمی‌داد تا وارد عرصه هنری شود، امروز به گفته بسیاری از داوران خود مشوق فرزندشان هستند و او را به سمت ترقی و حضور در عرصه‌های بزرگ سوق می‌دهند.

نوازندگان دیروز، داوران امروز

از دیگر اتفاقات جالب این دوره حضور داورانی بود که خود روزگاری در این جشنواره خواندند و نواختند و حالا هنرمندان جوان دیروز که در دوره های 1 تا 10 شرکت کرده بودند در این دوره بر صندلی داوری تکیه زدند و اجرای جوانان امروز را داوری کردند. این نشان از اتصال زنجیره نسل دیروز موسیقی جوان با نسل امروز آن و خبر از حیات مستمر و جریان ساز آن دارد.

پسر نوجوانی که برای تولد مادرش خواند

شب اختتامیه شب شگفتی‌ها بود، نوجوانان و جوانان برگزیده در قالب گروهی به اجرای برنامه پرداختند و این فرصت برایشان فراهم شد تا در قالب یک کار گروهی روی صحنه بزرگ‌ترین تالار هنری کشور به اجرای برنامه بپردازند.

یکی از نکات جالب در مراسم اختتامیه، پسر نوجوانی از دیار آذربایجان بود. او در بخش آواز آذری نفر برگزیده شد و تندیس جشنواره را دریافت کرد. پسرک آرام به مجری برنامه (سیدعباس سجادی) می‌گوید که امروز تولد مادرم است و می‌خواهم آوازی را به مادرم تقدیم کنم. مجری پشت تریبون آمد و ماجرا را با مخاطبانِ حاضر در تالار وحدت درمیان گذاشت. مخاطبان استقبال کردند و پسرک پشتِ میکروفن قرار گرفت.

او قطعه آذری ساری گلین را به زبان آذری خواند و ادامه‌ی این آهنگِ زیبا را با همان ملودی با شعر فارسی به پایان رساند. شعر فارسیِ این آهنگ را حتما در آلبومِ «پرنده‌ها به تماشای آب‌های سپید رفتند...» کاری از حسین علیزاده با حضور ژیوان گاسپاریان، شنیده‌اید.

آوازِ این نوجوان بسیار گوشنواز و پر از احساس بود.

البته از این شگفتی‌ها در اختتامیه فراوان بود کودکان و نوجوانان دختر و پسر که در ساز و آواز شگفتی می‌آفرینند و منجر به حیرت همگان می‌شوند. ستاره‌هایی که باید مدیران فرهنگی و هنری کشور برای آینده آنان آستین همت بالا بزنند. شوق و ذوق والدین از افتخارآفرینی فرزندان و تکریم آنها توسط بچه‌ها. در این میان بودند فرزندانی که قدردان زحمات والدین بودند و حتی به یادگار روی سن وحدت یاد و خاطره والدین را زنده نگه داشتند و ادای احترام به محضر آنها کردند. بودند فرزندانی که برای قدردانی، از تنها چیزی که داشتند یعنی استعداد خود استفاده کردند و آن را برای یک عمر زحمت پدر و مادر خرج کردند.

البته که بودند پدران و مادرانی که غمگین از روی صحنه نرفتنِ فرزندانشان بودند اما احساسات‌شان را کنترل کرده و به بچه‌ها دلداری می‌دادند تا تلاش‌شان را برای سال‌های بعد ادامه دهند.

امید است که با عنایت مدیران فرهنگی و تلاش و همراهی دستگاه‌های مختلف این استعدادها که به واسطه جشنواره موسیقی جوان شناسایی شده‌اند، مورد حمایت قرار گرفته و در سال‌های آینده شاهد درخشش این استعدادها در عرصه های مختلف داخلی و بین‌المللی باشیم.

شب شگفتی‌ها در موسیقی جوان / پسری که برای تولد مادرش خواند 2
شب شگفتی‌ها در موسیقی جوان / پسری که برای تولد مادرش خواند 3
شب شگفتی‌ها در موسیقی جوان / پسری که برای تولد مادرش خواند 4