سه‌شنبه 10 مهر 1403

شکوفایی اقتصاد ایران در بهار 1403

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
شکوفایی اقتصاد ایران در بهار 1403

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب 18 بخش اصلی متشکل از 50 رشته فعالیت بر مبنای طبقه بندی ISIC.Rev4 انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب و برق، توزیع گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده...

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال 1400 در سه ماهه اول سال 1403 به 24,177 هزار میلیارد ریال با احتساب نفت و 18,020 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسید. در سه ماهه اول سال گذشته، این رقم با نفت 23,121 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 17,536 هزار میلیارد ریال بوده است. این آمار نشان‌دهنده رشد 4.6 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 2.8 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سه ماهه اول سال 1403 است.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در سه ماهه اول سال 1403 رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد 2.3، گروه صنایع و معادن 5.8و گروه خدمات 3.1درصد نسبت به سه ماهه اول سال 1402، رشد داشته است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب 18 بخش اصلی متشکل از 50 رشته فعالیت بر مبنای طبقه بندی ISIC.Rev4 انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب و برق، توزیع گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیتهای خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیتهای مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

سال پایه محاسبات رشد اقتصادی تغییر کرد

لازم به ذکر است سری زمانی حساب‌های ملی مرکز آمار ایران با تغییر سال پایه 1400 تهیه و منتشر شد.

در این راستا ارزشگذاری این محاسبات که پیش از این براساس قیمت تولیدکننده بود به قیمت پایه نیز تغییرکرد. بروز رسانی منابع اطلاعاتی در راستای تغییر سال پایه و بازنگری در برخی از طبقه‌بندی‌ها صورت گرفت. در همین راستا حساب‌های ملی و منطقه‌ای سالانه با تفصیل بیشتر به سال پایه 1400 و قیمت پایه در دست انتشار است.

مولفه‌های رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 1403

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت های اقتصادی (به قیمت های ثابت سال 1395) نشان می دهد، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست سال 1403 حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در همه گروه های اصلی بوده است. لازم به توضیح است که در دوره مزبور، رشد محقق شده گروه های «نفت و گاز»، «صنایع و معادن»، «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «خدمات» نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب معادل 9.5، 3.6، 3.1 و 1.9 درصد است. همچنین سهم گروه‌های مزبور از رشد 3.2 درصدی محقق شده در سه ماهه نخست سال 1403 به ترتیب معادل یک، هشت‌دهم، سه‌دهم و 1.1 واحد درصد بوده است.

شکوفایی اقتصاد ایران در بهار 1403 2