چهارشنبه 4 مهر 1403

صنایع انرژی‌بر ملزم به جلوگیری از هدررفت انرژی شدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
صنایع انرژی‌بر ملزم به جلوگیری از هدررفت انرژی شدند

ساجد کاشفی مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در بخش خبری تلویزیون گفت: در ابتدای شکل گیری این مدیریت نیز مهم‌ترین اقدامی که باید انجام می‌شد، این بود که بررسی کنیم چه ظرفیت‌هایی در حوزه بهینه سازی مصرف گاز در جغرافیای کشور وجود دارد.

او افزود: شرکت ملی گاز در بهمن سال گذشته موفق به پذیرش گواهی صرفه جویی گاز در بورس انرژی شد. همچنین در تیر امسال هم اولین عرضه را انجام داد و این عرضه گواهی‌های صرفه جویی به صورت مستمر ادامه دارد و این بستر فراهم شد.

کاشفی اضافه کرد: طبق ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، سازمان ملی استاندارد مکلف است که هر سال، صنایعی را که مصرف بالاتر از معیار‌های مصوب انرژی دارند، به دبیرخانه این ماده قانونی یعنی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت معرفی کند تا جرایمی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. این جرایم در برنامه هفتم به قیمت‌های صادراتی گاز افزایش پیدا کرده است.

او بیان کرد: اگر صنعتی بیش از مقدار معیار‌های اعلامی سازمان ملی استاندارد مصرف گاز داشته باشد، برای آن بخش از مصرف مازاد بر استاندارد، باید با قیمت صادراتی هزینه گاز را بپردازد.

کاشفی گفت: طبق مذاکراتی که با سازمان ملی بهره وری انجام دادیم، قرار شد که نتایج حاصل از طرح مطالعاتی شرکت ملی گاز در هر استان را به عنوان اولویت اجرای برنامه ملی بهره وری در آن استان قرار دهند.

خبرنگار: رضا زارع