یک‌شنبه 15 مهر 1403

ضعف برنامه‌های فرهنگی؛ عامل اعتراضات دانشجویی / تلاش می‌کنیم هیچ دانشجویی پرونده‌دار نشود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ضعف برنامه‌های فرهنگی؛ عامل اعتراضات دانشجویی / تلاش می‌کنیم هیچ دانشجویی پرونده‌دار نشود

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص وضعیت فعلی دانشگاه‌ها و تجمعات داخل دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه همیشه منشاء پویایی، تحولات و تغییرات بوده و برای ما که در دانشگاه هستیم این اتفاقات در یک سطحی اتفاق ویژه‌ای نیست. درست است که بعضا هنجار شکنی‌ها و خارج از رویه‌های قانونی کنش‌هایی صورت گرفته، اما وقتی به کلیت ماجرا نگاه...

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص وضعیت فعلی دانشگاه‌ها و تجمعات داخل دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه همیشه منشاء پویایی، تحولات و تغییرات بوده و برای ما که در دانشگاه هستیم این اتفاقات در یک سطحی اتفاق ویژه‌ای نیست. درست است که بعضا هنجار شکنی‌ها و خارج از رویه‌های قانونی کنش‌هایی صورت گرفته، اما وقتی به کلیت ماجرا نگاه می‌کنیم تا آنجا که در چارچوب قانون بوده، در گذشته هم بوده و ادامه هم خواهد داشت و باید یک امر را بدیهی بدانیم که این عنصر ذاتی دانشگاه است که با پویایی، مطالبه گری و جستجوگری دانشجویان پیوند خورده و تنها کاری که می کنیم این است که آن را در مدار قانون حفظ کنیم و از چارچوب قانون، ادب و مدارا اخلاق و تحمل خارج نشویم.

وی افزود: مواردی خارج از رویه صورت گرفته، اختلالاتی و مشکلاتی را ایجاد کرده که قاعدتا این‌ها را متاثر از ضعف تشکل‌ها و ضعف برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می‌دانیم که فرآیند جامعه پذیری سیاسی و تربیتی را در دانشگاه دچار اختلال کرده که امیدواریم با همکاری دانشجویان مرتفع شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: تقریبا از سال قبل پیگیری کردم که فعالیت فرهنگی را با توجه به بازگشائی دانشگاه‌ها با محوریت دانشجویان بیشتر کنیم و با همکاری تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و اجتماعی شاهد برگزاری فعالیت‌های بیشتر در دانشگاه‌ها باشیم که این کار خودش می‌تواند بسیاری از نزاع‌هایی که در دانشگاه شکل گرفته را تسهیل و تلطیف کند. فضای دانشگاهی را که دانشجویان خواسته‌های خودشان را بتوانند به صورت کاملا مدنی پیگیری و مطرح کنند.

کلانتری در ادامه در خصوص آزاد شدن دانشجویان بازداشتی در تجمعات اخیر گفت: اطلاع دقیقی از آمار دانشجویان آزاد شده ندارم، اما بسیاری از دانشجویان در مراحل اولیه دستگیری، آزاد شدند و ما هم پیگیر این مسئله هستیم که تمامی دانشجویان دستگیر شده آزاد شوند و هیچ کدام پرونده قضائی نداشته باشند.

وی در خصوص برنامه‌های کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفت: قبل از این مسائل برنامه کرسی‌های آزاد اندیشی ابلاغ شده بود و درخواست شده بود که این موضوع فعال شود و امیدواریم بتوانیم از این طریق مطالبات دانشجویان را به گوش مسئولان برسانیم و پیگیری کنیم.

کلانتری اضافه کرد: فراتر از این بحث، صحبت‌های رهبر انقلاب در جمع دانشجویان بود که مطالبه حضور مسئولان را در دانشگاه‌ها داشتند که به درخواست و مطالبات دانشجویان رسیدگی کنند و پاسخگو باشند که به صورت موردی در برخی دانشگاه‌ها انجام شد و همچنین ستاد تعاملات دانشجویان و دانشگاهیان با دولت را تشکیل دادیم که از اوایل امسال پیگیری شد که کمک می‌کند که مسئولان از نظرات کارشناسانه دانشگاهیان استفاده کنند و همچنین در خصوص برنامه‌ها و کار‌هایی که انجام می‌دهند که بخشی از جهاد تبیین هم در همین حوزه است.