شنبه 14 مهر 1403

طبق قانون قیمت خرید کالا‌های اساسی قبل از کشت باید مشخص شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
طبق قانون قیمت خرید کالا‌های اساسی قبل از کشت باید مشخص شود

تعیین قیمت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد و عسگری رئیس کمیسیون کشاوزری مجلس و ملک زاده دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی به سوالاتی پاسخ دادند.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: مجلس به دنبال آن بود که سازوکاری را تعریف کند که در محصولات اساسی مانند گندم هم به خودکفایی برسیم و نیاز‌های خود را برطرف کنیم. در گذشته قیمت محصولات کشاورزی در شورای اقتصاد تعیین می‌شد. مجلس قانونی را تحت عنوان شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تصویب کرد که سه نفر از اعضای دولت در این شورا نقش دارند. دو نفر از کمیسیون مجلس و 3 نفر از کشاورزان پیشرو هستند.

او افزود: قانون و قاعده بر این است که قبل از کشت گندم و محصولات و کالا‌های اساسی باید هزینه آماده‌سازی زمین، هزینه کاشت، داشت و برداشت و سود متعارف کشاورز مشخص شود و در نهایت قیمت نهایی ابلاغ شود که کشاورز تصمیم خود را برای کشت بگیرد. این قانون در اجرا دچار چالش‌هایی است و بار‌ها مجلس تذکر داده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: زمانی که گندم از تولید کننده دریافت می‌شود، باید میزان پول گندم دریافتی در اختیار کشاورز قرار بگیرد. کشاورز برای کشت بعدی پول نقد داشته باشد تا بتواند نهاده برای کشت سال بعد را تامین کند.

در حال تکمیل...