چهارشنبه 11 مهر 1403

طرز تهیه پیتزا کالزونه؛ پیتزای ایتالیایی خوشمزه و متفاوت

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
طرز تهیه پیتزا کالزونه؛ پیتزای ایتالیایی خوشمزه و متفاوت

فرارو امروز فست فود‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی در جهان هستند که تنوع بالایی دارند و به عنوان غذایی مدرن با طعم و سبک جدید جای خود را در برنامه غذایی مردم دنیا باز کرده‌اند. پیتزا یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین نوع فست فودهاست که اولین بار در کشور ایتالیا تهیه شد؛ سپس پخت آن در سراسر جهان رواج پیدا کرد. پیتزا در طعم‌های گوناگون مانند پیتزای سبزیجات، مرغ، گوشت، پپرونی، پنیر و... تهیه می‌شود که دارای طیف گسترده‌ای از طعم و مزه است. پیتزا کالزونه نوعی پیتزای ایتالیایی بسیار خاص و خوشمزه است که با سایر پیتزا‌ها تفاوت ظاهری دارد، به این صورت که این پیتزا به صورت سربسته و شبیه به یک پیراشکی بزرگ تهیه می‌شود که مواد در میان آن قرار دارد. اگر دوست دارید این پیتزا خوشمزه و متفاوت را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با آموزش پیتزا کالزونه همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا

آرد سفید قنادی: 350 گرم شیر ولرم: 270 گرم روغن مایع: 3 قاشق سوپ‌خوری پودر خمیرمایه: 1 قاشق چای‌خوری شکر: 1 قاشق سوپ‌خوری نمک: 1 قاشق چای‌خوری مواد لازم برای مواد میانی پیتزا سوسیس پپرونی: 2 عدد قارچ خردشده: 1 پیمانه پنیر پیتزا: 1 پیمانه پنیر پارمسان: یک چهارم پیمانه گوجه فرنگی: 2 عدد رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری سیر: 1 حبه فلفل دلمه‌ای خرد شده: نصف پیمانه روغن: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن خمیر، ابتدا شیر ولرم را داخل یک کاسه مناسب بریزید، سپس روغن مایع، شکر و پودر خمیرمایه را به آن اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. در مرحله بعد آرد و نمک را با هم مخلوط و با الک به مواد بالا اضافه کنید. با دست خمیر را هم بزنید تا جمع شود، سپس به مدت 5 دقیقه خمیر را ورز بدهید. کف کاسه را چرب کنید و خمیر آماده را داخل کاسه بگذارید و روی کاسه را با یک حوله تمیز بپوشانید و در محیط آشپزخانه قرار بدهید تا به مدت 2 ساعت استراحت کند.

برای درست کردن مواد میانی پیتزا، قارچ را بلانچ کنید و سوسیس پپرونی را کمی تفت بدهید. گوجه فرنگی‌ها را پوره کنید و همراه با رب گوجه فرنگی، روغن، سیر رنده شده و کمی نمک داخل یک ماهی تابه بریزید و صبر کنید تا آب گوجه کشیده شود و کم کم سس غلیظی شکل بگیرد، سپس اجاق گاز را خاموش کنید. خمیر را بعد از اینکه ورآمد، به سه چانه مساوی تقسیم و گرد کنید و دوباره روی خمیر را بپوشانید و 15 دقیقه دیگر به آن استراحت بدهید. حالا چانه‌ها را جداگانه باز و با وردنه صاف کنید. اول از سس گوجه فرنگی روی خمیر بمالید و پنیر پیتزا بریزید، سپس به ترتیب قارچ، سوسیس پپرونی و فلفل دلمه‌ای خرد شده را روی خمیر پخش کنید.

حالا دو سر خمیر را روی هم قرار بدهید و لبه‌ها را به هم بچسبانید. لبه‌های خمیر را شبیه به قطاب پیچ بدهید. کمی روغن روی سطح خمیر اسپری کنید و روی سینی فر قرار بدهید. حتما با خلال دندان روی سطح خمیر چند سوراخ ریز ایجاد کنید تا جلوی پف بیش از حد خمیر گرفته شود. در آخر مقداری پنیر پارمسان روی خمیر بریزید. سینی خمیر را داخل فر 180 درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت 25 دقیقه بگذارید تا بپزد. در این مرحله پیتزا کالزونه خوشمزه و متفاوت ما آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم

1 خمیر مایه یا مخمر یکی از انواع مخمر است که در پخت نان، پیراشکی، پیتزا و... از آن استفاده می‌شود. استفاده از پودر خمیر مایه در خمیر باعث تولید گاز کربنیک و مواد آلی می‌شود و در نتیجه افزایش حجم خمیر و عطر و طعم خوب آن را به همراه خواهد داشت و نان و شیرینی را پوک و توخالی می‌کند. پودر خمیر مایه را می‌توانید در منزل و در محیطی که زیاد گرم نباشد، نگهداری کنید. پس از باز کردن بسته خمیرمایه حتما آن را در فریزر نگه دارید. خمیر مایه بعد از چند ماه کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین بهتر است آن را به اندازه‌ای که مصرف دارید، خریداری کنید.

2 پنیر پیتزا نوعی از پنیر موزارلا با رطوبت پایین است که گاه در ترکیب با پنیر‌های دیگر ارائه می‌شود. پنیر پیتزا دارای کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، تیامین و انواع ویتامین‌های گروه A و B است. مصرف پنیر پیتزا همراه با سبزیجات خام و پخته باعث می‌شود که چربی و مواد ناسالم موجود در آن کم‌تر جذب بدن شوند. از ویژگی‌های یک پنیر پیتزای مرغوب این است که پنیر هنگام جویدن نباید حالت آدامس در دهان داشته باشد. همچنین یک پنیر پیتزای مرغوب به هیچ‌وجه پس از پخت روغن پس نمی‌دهد. برای خوشمزه‌تر شدن پیتزا توصیه می‌شود که دو یا سه مدل پنیر پیتزا را با هم مخلوط کنید.

3 نکته مهمی که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید خمیر درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید خمیر شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

از دست ندهید

طرز تهیه پیتزا کالزونه؛ پیتزای ایتالیایی خوشمزه و متفاوت

طرز تهیه نان کدو حلوایی؛ نان نرم و خوشمزه 

خورش ترشی قرمه، غذای اصیل و خوشمزه آذربایجان

بهترین انواع چای برای مصرف روزمره