شنبه 14 مهر 1403

علت افزایش تقاضای طلا در زمان بحران و جنگ چیست؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
علت افزایش تقاضای طلا در زمان بحران و جنگ چیست؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از نکاتی که درباره این فلز وجود دارد این است که علاوه بر روز‌های عادی، در بحران‌هایی مانند جنگ، این فلز زینتی بیش از گذشته توسط مردم خریداری می‌شود. این موضوع نشان دهنده این است که از نظر مردم، فلز طلا صرفا یک فلز زینتی محسوب نمی‌شود و کاربرد‌های دیگر دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. 1. محافظت از ارزش دارایی‌ها: در بحران‌هایی مانند جنگ،...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از نکاتی که درباره این فلز وجود دارد این است که علاوه بر روز‌های عادی، در بحران‌هایی مانند جنگ، این فلز زینتی بیش از گذشته توسط مردم خریداری می‌شود. این موضوع نشان دهنده این است که از نظر مردم، فلز طلا صرفا یک فلز زینتی محسوب نمی‌شود و کاربرد‌های دیگر دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

1. محافظت از ارزش دارایی‌ها: در بحران‌هایی مانند جنگ، اقتصاد کشور‌ها آسیب‌پذیرتر از هر زمان دیگری است و تصمیمات سیاسی بر روی آن اثرگذار هستند و امکان ایجاد اختلال در فعالیت نهاد‌های اقتصادی وجود دارد. یا به عنوان مثال ممکن است یک کشور برای تامین مالی خود در آن شرایط، مجبور به چاپ پول شود که در ادامه افزایش تورم و بی‌ثباتی اقتصاد را به دنبال خواهد داشت. در این شرایط مردم به خرید طلا به عنوان یک فلزی که ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند، روی می‌آورند و از آن برای حفظ ارزش سرمایه خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در جنگ جهانی اول، بسیاری از کشور‌ها شاهد کاهش ارزش پول‌های خود بودند که موجب شد مردم به سمت طلا به عنوان یک دارایی مطمئن روی بیاورند.

2. غیر وابستگی به نظام‌های مالی: با توجه به این موضوع که در شرایط جنگ، ممکن است هر اتفاقی متوجه نهاد‌های مالی کشور باشد، این اطمینان از سمت مردم برای سپردن سرمایه خود به این نهاد‌ها وجود ندارد. ترجیح بر این است که سرمایه‌گذاری به صورت امن‌تری صورت بگیرد تا در صورت نیاز، بتوانند از سرمایه خود استفاده کنند. این موضوع یکی دیگر از علت‌های خرید طلا توسط مردم در بحران‌ها است.

3. حمل و نقل آسان: یکی دیگر از مزیت‌های خرید طلا برای حفظ ارزش سرمایه، قابلیت جابه‌جایی و حمل‌ونقل آن است. یعنی در صورتی که افراد شرایط حضور در نهاد‌های مالی را نداشته یا سرمایه خود را نمی‌توانند به همراه داشته باشند، به آسانی آن را به تکه‌های کوچکی از طلا تبدیل کرده و به راحتی با خود حمل می‌کنند.

4. امکان مبادله: در بحرانی‌ترین مرحله جنگی یک کشور که امکان دسترسی مردم به پول نقد کاهش پیدا می‌کند، طلا به عنوان یک ابزار مبادله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین طلا در سطح جهانی فلزی شناخته شده است و در هر کشوری می‌توان آن را خرید و فروش کرد. این ویژگی باعث می‌شود که طلا در شرایط بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی به یک ابزار قابل اعتماد تبدیل شود. در جنگ جهانی دوم نیز بسیاری از مردم اروپا، از طلا برای خرید کالا‌های اساسی استفاده کردند؛ زیرا پول نقد بی‌ارزش شده بود و نیاز به مبادله امن‌تری احساس می‌شد.

5. افزایش تقاضا و قیمت: در شرایط بحرانی، تقاضای خرید طلا افزایش پیدا کرده که به تبع آن قیمت این فلز نیز روند رو به رشدی را طی می‌کند. به عنوان مثال، در سال‌های 1970 و 1980، در دوران جنگ سرد، قیمت طلا به دلیل افزایش تقاضا برای این فلز گرانبها به شدت افزایش یافت. در این شرایط، طلا یک کالایی با قابلیت سرمایه‌گذاری بالا محسوب می‌شود که سودآوری خوبی دارد. حتی در جنگ ویتنام نیز قیمت طلا به شدت افزایش یافت به دلیل اینکه مردم به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود بودند.

6. سرمایه‌گذاری بلندمدت: به دلیل حفظ ارزش طلا در بلند مدت، خرید این فلز یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در طول تاریخ، طلا معمولاً توانسته است ارزش خود را حفظ کند به همین دلیل افراد در زمان بحرانی به خرید طلا روی می‌آورند.

طلا ویژگی‌های دیگری از جمله جذابیت‌های ظاهری دارد که جذابیت آن را دو چندان می‌کند. در نهایت مجموع ویژگی‌ها و کاربرد‌های این فلز زینتی باعث شده است که از محبوبیت و تقاضای بالایی میان مردم برخوردار باشد.