پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

غدیر امتداد ظهور است / ولایتمداری مهمترین آزمون الهی از بشر

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
غدیر امتداد ظهور است / ولایتمداری مهمترین آزمون الهی از بشر

اوحدی با تأکید بر اینکه غدیر مسئله‌ای استمراری و امتدادی به ظهور است، گفت: غدیر مسئله‌ای مفهومی است و هیچ انسانی بدون اینکه از مسیر ولایت عبور کند درجات توحید برای او باز نمی‌شود همانگونه که امام رضا (ع) شرط تحقق توحید را امامت بیان می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، ذبیح الله اوحدی در همایش زنان پیشگامان دفاع از حریم ولایت در بیرجند که به مناسبت عید غدیر در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: رهبر انقلاب در سخنرانی روز 14 خرداد، نسبت به خطر نفوذ جریان ارتجاع هشدار دادند و مصداق و معیار جدیدی از «ارتجاع» ارائه فرمودند که آن، اندیشه و سبک زندگی غربی است.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه ارتجاع یعنی عقلانیت منهای تعصب، افزود: اما غیرت نقطه مقابل ارتجاع است یعنی تعصبی که با عقلانیت همراه است.

وی با اشاره به اینکه اولویت مصادیق ارتجاع بحث ضربه زدن به سرمایه ایمان و ولایت و ذهن جوانان نسبت به این مسئله مهم است، تصریح کرد: انبیاء الهی و ائمه اطهار (ع) همواره با تفکر ارتجاع مقابله کرده و به دنبال بیداری مردم بودند.

هشدار نسبت به نفوذ تفکر ارتجاعی در جامعه

اوحدی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل مهمی که شیطان با 6 هزار سال عبادت سقوط کرد تفکر ارتجاعی و عدم تسلیم پذیری او از ولایت بود و این خطر امروز ما را نیز تهدید می کند و باید مراقب باشیم تا فکر ارتجاع به صورت جنگ نرم در ذهن ما رسوخ پیدا نکند.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی بیان کرد: مومنی که عبادت (نماز و روزه) می کند اما امر به معروف و نهی از منکر نمی کند و جهاد تبیین را جزو اولویت های زندگی خود نمی داند و تولی و تبری ندارد و جهادی نمی کند و جنگ نرم را مدیریت نمی کند، این چه نماز و روزه ای است؟ بنابراین نماز مومن باید اجتماعی شود.

وی تأکید کرد: هزاران روز نماز و روزه داشته باشیم اما بحث تولی و تبری ما درست نباشد آب در هاون کوبیدن است.

اوحدی با بیان اینکه غدیر و ولایت یک مسئله محتوایی و حل المسائلی در منطقه است، گفت: غدیر این ظرفیت را دارد تا بتواند علاوه بر سیاست، مسائل و مشکلات معنوی و معرفتی منطقه را حل کند اما دکترین حوزوی و دانشگاهی باید بیشتر تلاش کنند و مبانی غدیر را بازنگری کنند و مدیریت ولایی این ظرفیت را دارد تا بتواند حلال مشکلات جهانی باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی ادامه داد: غدیری یک مسئله به تنهایی مصداقی برای امیر المومنان (ع) نیست که دستش را بالا ببرد و به عنوان خلیفه وقت انتخاب شود بلکه این مسئله خیلی دقیق‌تر و عمیق تر است و باید مراقب دشمن باشیم که پرانتز مسئله غدیر را فقط به 1400 سال پیش منتهی نکند و پرانتز را ببندد.

وی با تأکید بر اینکه غدیر مسئله ای استمراری و امتدادی به ظهور است، افزود: غدیر مسئله ای مفهومی است و هیچ انسانی بدون اینکه از مسیر ولایت عبور کند امکان ندارد درجات توحید برای او باز شود همانگونه که امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب شرط تحقق توحید را امامت بیان می کنند و می فرمایند اگر امامت را رها کردید در حقیقت توحید را از دست خواهید داد.

اوحدی بیان کرد: باید حواسمان جمع باشد که غدیر را ابتدا یک مسئله مفهومی ببینیم و بعد یک مسئله مصداقی.

غدیر مسئله تعیین کننده برای مسائل کلان بین المللی است

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه قبل از اینکه مسئله «کُلُ یَوم عاشورا و کُلُ أرض کَربَلا» مطرح شود و ندای آزادیخواهی عالم بلند باشد، سر آغازین آن «کل یوم غدیر و کل ارض غدیر» است، این شعار اکنون در جامعه ما خاموش است و تبدیل به یک آسیب فرهنگی شده است، افزود: غدیر یک مسئله تعیین کننده برای مسائل کلان بین المللی است.

به گفته وی سیر حرکت تمامی انبیاء الهی این بود که به ولایت منتج شود و ولایت نجات دهنده باب توحید است.

اوحدی با اشاره به اینکه ولایت مسئله ای دو طرفه اتحادی است که یک سمت آن مردم و سمت دیگرش ولی است، گفت: مشروعیت بحث ولایت از آسمان می آید و مقبولیت آن مربوط به زمین است البته ما از مقبولیت نظری صحبت نمی کنیم چون عرض ارادت سطحی به ائمه اطهار (ع) خیلی کارگشا نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین مسئله مقبولیت باید عملیاتی و میدانی در سطح زمین اجرا شود یعنی اتحادی که بین ولی و مردم برقرار است مربوط به مقبولیت عملی و میدانی مردم است که باید ولی خدا را در میدان اجتماعی کمک کنند نه اینکه تماشاگر باشند. در کربلا یک عده به خاطر مسائل اقتصادی حاضر نشدند اولویت را به مسائل ولایی و دینی بدهند و در آزمون رفوزه شدند.

ولایتمداری مهمترین آزمون الهی

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی، ولایتمداری را مهمترین آزمون الهی از بشر دانست و تأکید کرد: باید مراقب باشیم چون آزمون ولایت در دوران غیبت از همه مردم گرفته خواهد شد چون خداوند با هیچ کسی تعارف ندارد.

اوحدی با بیان اینکه موفقیت در آزمون ولایتمداری یک بحث آگاهانه است که مبانی و زمان نیاز دارد، افزود: غدیر یک مسئله مقطعی و فصلی نیست بلکه در تمام زمان ها بحث ولایت برای ما گره گشایی خواهد کرد. در طول تاریخ افرادی بودند که با وجود اینکه گناه می کردند اما صفت عرض ارادت به ائمه اطهار (ع) داشتند که سرانجام از منتهی علیه ظلمت به منتهی علیه نور هدایت شدند و البته افراد هم بودند که ادعای ایمان کردند اما از نور به ظلمت ریزش کردند و تاریخ پُر از این رویش و ریزش است.

وی در پایان گفت: فضای مجازی اگر مدیریت نشود بسیار خطرناک است و اگر در این زمینه اهمال شود جامعه ای ارتجاعی را شاهد خواهیم بود که تعصب منهای غیرت در آن طنین انداز خواهد بود. بنابراین اگر حضور ولایت قرار است معیار باشد باید این معیار در قلب ما سبک زندگی ما را عملیاتی تغییر دهد.

انتهای پیام /