دوشنبه 11 تیر 1403

فارس‌من | نودانشجویانی که هنوز به دانشگاه نیامده به پشت کنکور بازمی‌گردند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارس‌من | نودانشجویانی که هنوز به دانشگاه نیامده به پشت کنکور بازمی‌گردند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، شاید پربیراه نباشد اگر یک تهیه کننده سینما یا کارگردان و نویسنده فیلم‌های تلویزیونی تصمیم بگیرد سریالی در چندین فصل درباره «کنکور و ماجراهایش» بسازد، حتی شاید این سریال به پربیننده‌ترین سریال تلویزیون هم تبدیل شود چرا که با توجه به جمعیت جوان در کشور ما و فراگیری کنکور در میان جوانان مسائل مربوط به این آزمون برای خانواده‌های ایرانی بسیار مهم است.

با رصد آخرین اخبار از کنکور به گلایه برخی کنکوری‌های سال 1401 که تعدادی از آن‌ها هم دانشجو شده‌اند برمی‌خوریم، اما موضوع این گلایه چیست؟

* درخواست از سازمان سنجش از طریق سامانه فارس من

با بالا و پایین کردن پویش‌های سامانه فارس من پویشی را می‌بینیم که تعدادی از کاربران در خواستی از سازمان سنجش را اعلام کردند؛ می‌خواهید بدانید چه درخواستی؟ در خواست این کاربران از این قرار است که می‌گویند برخی از داوطلبان کنکور سال 1401 که حالا دانشجو هستند با مشکل مغایرت معدل برخورد کردند؛ می‌خواهید بدانید چه مشکلی؟ پاسخ این سوال را از سردبیر سوژه فارس من پرسیدیم.

سردبیر سوژه فارس من می‌گوید: سازمان سنجش آموزش کشور ثبت‌نام دانشگاه برای دانشجویانی که در زمان کنکور معدل خود را اشتباه اعلام کرده‌اند لغو کرده است.

وی در توضیح این صحبتش ادامه می‌دهد: تقریبا دو ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته و افرادی که در کنکور پذیرفته شدند در دانشگاه مورد پذیرش خود ثبت نام کردند و کتاب خریدند و درس خواندند، حالا سازمان سنجش می‌خواهد دانشجو بودن این افراد را به دلیل مغایرت معدل لغو کند، آیا می‌دانید که با انجام این کار این دانشجویان امروز که داوطلبان کنکور 1401 بوده‌اند چه لطمه شدید روحی می‌خورند و چه مشکلات خانوادگی برایشان رخ می‌دهد؟

موضوع را از فرد دیگری که وی نیز درگیر این مسأله است، جویا می‌شویم.

وی می‌گوید: می‌گویند ما معدل خودمان را در زمان کنکور اشتباه اعلام کردیم و حق داوطلبان دیگر تضییع شده است، یعنی اگر دانشجو بودن ما را لغو کنند افرادی که رتبه‌های کمتر از ما داشتند می‌خواهند وارد دانشگاه ما شوند؟ به نظر من هیچ دانشجویی دانشگاهی که دو ماه در آن درس خوانده را رها نمی‌کند که به دانشگاه دیگری بیاید، حتی اگر دانشگاه دوم دانشگاه بهتری باشد.

فرد دیگری نیز می‌گوید: این همه صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد، چطور می‌گویند ما حق کسانی را پایمال کرده‌ایم؟ ما در صندلی‌هایی مشغول به تحصیل شدیم که اگر دانشجو بودن ما را لغو کنید آن صندلی‌ها خالی و بدون دانشجو می‌ماند پس جای کسی را نگرفتیم.

وی ادامه می‌دهد: لغو دانشجویی ما بازی با سرنوشت ماست و از مسوولان سازمان سنجش می‌خواهیم این کار را انجام ندهند.

* پاسخ سازمان سنجش به داوطلبان درگیر با موضوع مغایرت معدل

موضوع را از مسوولان سازمان سنجش هم جویا شدیم.

حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در این باره می‌گوید: ما بارها پیش از برگزاری آزمون هشدار دادیم که با اعلام اشتباه معدل برخورد می‌شود، امکان ویرایش معدل را هم چندین بار فراهم کردیم تا اگر کسی مشکلی برای دسترسی به معدل صحیح دارد آن را رفع کرده و معدلش را دقیق به سازمان سنجش اعلام کند؛ اگر دقت کنید امسال برای ثبت نام کنکوری‌های سال 1402 نیز این مسأله را بارها مطرح کردیم و امکان 8 بار ویرایش را برایشان فراهم کردیم تا داوطلبان اطلاعاتشان را به صحت و دقت اعلام کنند.

وی ادامه می‌دهد: با وجود این میزان تذکرات از سوی مسوولان سازمان سنجش و صدور اطلاعیه‌ها قبل از برگزاری آزمون، تعدادی از پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری سال 1401 معدل خود را اشتباه اعلام کرده‌اند؛ این مسأله سبب می‌شود تا گزینش این داوطلبان برای پذیرش در رشته‌های صرفا با سوابق تحصیلی با مشکل مواجه شود، البته در کد رشته محل‌هایی که تعداد پذیرفته‌شدگان آنها از ظرفیت مندرج در دفترچه کمتر بوده نیازی به بررسی معدل توسط دانشگاه‌ها وجود ندارد اما در برخی رشته‌محل‌ها مغایرت معدل بررسی و در صورت مغایرت معدل واقعی با معدل اعلام شده به سازمان سنجش، موضوع پیگیری می‌شود، ما پیش از آزمون بارها اعلام کردیم که مغایرت معدل برابر است با لغو پذیرش دانشجویی.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

کنکور

سازمان سنجش آموزش کشور

آزمون سراسری این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فارس‌من | نودانشجویانی که هنوز به دانشگاه نیامده به پشت کنکور بازمی‌گردند 2
فارس‌من | نودانشجویانی که هنوز به دانشگاه نیامده به پشت کنکور بازمی‌گردند 3
فارس‌من | نودانشجویانی که هنوز به دانشگاه نیامده به پشت کنکور بازمی‌گردند 4
فارس‌من | نودانشجویانی که هنوز به دانشگاه نیامده به پشت کنکور بازمی‌گردند 5
فارس‌من | نودانشجویانی که هنوز به دانشگاه نیامده به پشت کنکور بازمی‌گردند 6