پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

فرصت بخشودگی بدهی‌های مالیاتی به اتمام رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
فرصت بخشودگی بدهی‌های مالیاتی به اتمام رسید

شفاف سازی اطلاعات مالیات یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که از سال های گذشته در دستور کار بخش مالیاتی کشور قرار گرفته و در این زمینه هم تاکنون اقدامات گسترده ای صورت گرفته است.

یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار گرفت راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بود که از طریق این سامانه تمامی مودیان اظهارنامه های مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی در این سامانه بارگذاری کردند.

یکی دیگر از اقداماتی که سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان شهریور ماه در دستور کار خود قرار داده و به مودیان مالیاتی فرصت داده است که آن را اجرا و عملیاتی کنند بخشودگی جرائم مالیاتی است به طوری که اگر مودیان مالیاتی تمامی بدهی های مالیاتی خود را پرداخت کنند تمامی جرائم مالیاتی آنها بخشیده خواهد شد.

بخشودگی جرائم مالیاتی به تمامی مدیران کل ادرات مالیاتی ابلاغ شد 

که در همین زمینه محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده بود: مؤدیانی که تا تاریخ 29 شهریور کلیه بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند مشمول بخشودگی جرائم قابل بخشش قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: براساس بخشنامه اخیری که صادر شده و در جهت تکریم مؤدیان مالیاتی، اختیار بخشودگی جرائم مالیاتی قابل بخشش به مدیران کل امور مالیاتی سراسر کشور تفویض شد.

وی اظهار کرد: اختیار بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی تا سقف ده میلیارد (10.000.000.000) ریال و برای اشخاص حقوقی تا سقف سی میلیارد (30.000.000.000) ریال برای هر سال یا دوره حسب مورد در صورت پرداخت کلیه بدهی مالیاتی تا تاریخ 29 شهریور امسال به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می‌گردد.

گفتنی است سازمان امور مالیاتی توصیه کرده است با توجه به فرصت محدود، مؤدیان مالیاتی مشمول جهت برخورداری از این تسهیلات ویژه باید در اسرع وقت به ادارات امور مالیاتی محل سکونت خود مراجعه کنند تا بتوانند با پرداخت بدهی‌ها تا 29 شهریور از بخشودگی تا 100 درصد برخوردار شوند.

بخشودگی جرائم مالیاتی تمدید شد

پیش از این مهلتی که سازمان امور مالیاتی کشور در نظر گرفته بود 25 شهریور ماه بود که در همین زمینه سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با توجه به استقبال گسترده و درخواست‌های متعدد مودیان به منظور تمدید مهلت پرداخت بدهی، بخشودگی جرائم مالیاتی در صورت پرداخت بدهی تا 29 شهریورماه تمدید شد.

وی اظهار کرد: همچنین بخشودگی جرائم مالیاتی قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در خصوص پرونده‌های مطرح در مراحل حل اختلاف مالیاتی که مودی تا 29 شهریورماه از اعتراض خود صرف‌نظر و نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی حداکثر تا 20 اسفندماه امسال اقدام کنند تا صد درصد به ادارات کل امور مالیاتی تفویض می شود.

اخذ جرائم دیر کرد از مودیانی که مالیات های خود را پرداخت نکنند

همچنین در همین رابطه مهدی محدوی بک نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برای بخشودگی جرائم مالیاتی تا 29 شهریور ماه فرصت وجود دارد گفت: مؤدیان تا پایان ساعت 24 فرصت دارند که بدهی‌های قطعی مالیاتی خود را پرداخت کنند، درصورت عدم استفاده از فرصت بخشودگی بدهی‌ها و جرائم مالیاتی آنها اخذ خواهد شد.

او بیان کرد: پس از پایان مهلت بخشودگی جرائم و بدهی‌های مالیاتی (29شهریور ماه)، تمام ادارات امور مالیاتی نسبت به وصول بدهی‌های قطعی مالیاتی اعم از اصل و جرائم متعلقه با استفاده از ابزارهای قانونی اقدام خواهند کرد.

استقبال مودیان مالیاتی از تمدید طرح بخشودگی مالیاتی 

در ادامه محمدی کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص مزیت های بخشودگی جرائم مالیاتی گفت: تمدید و اجرای این طرح خود نقش بسیار موثری در بهبود روند پرداخت مالیات مودیان دارد چراکه این اقدام می تواند زمینه را برای پرداخت بدهی های مالیاتی مودیان فراهم کند و آنها راحت تر بتوانند مبالغ مالیاتی خود را پرداخت کنند. اجرای این چنین اقداماتی از سوی سازمان امور مالیاتی باعث شده که استقبال مودیان از پرداخت مالیات بیشتر شود.

خبرنگار: محبوبه کباری