پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی تانزانیا

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی تانزانیا

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا در حاشیه همایش معرفی ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری با کشور تانزانیا، گفت: با توجه به شرایط و توانمندی‌ها کشور در حوزه کالا و سطوح صدور خدمات فنی مهندسی، لزوم ایجاد بازارهای مختلف صادراتی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه، آمریکای لاتین و آفریقا گزینه‌های خوبی برای کشورمان به شمار می‌رود.

برهمن درباره مزیت تبادلات تجاری با قاره آفریقا، گفت: 1500 میلیارد دلار تبادلات مالی قاره آفریقا اعم از واردات و صادرات بوده که البته ارزش خدمات فنی و مهندسی در این مبادلات لحاظ نشده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تبادلات تجاری ایران و قاره آفریقا افزایش یافت، تصریح کرد: تبادلات ایران با قاره آفریقا در دولت سیزدهم از 600 میلیون دلار با دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، همکاری سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی آفریقا به یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسید.

وی با بیان اینکه ظرفیت حضور ما در قاره آفریقا بالاتر از ارقام گفته شده است، افزود: 60 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشورمان است و ظرفیت احصای شده در این بخش 360 میلیارد دلار برآورد شده است.

برهمن ادامه داد: کم‌اطلاعی فعالان اقتصادی از آفریقا سبب شده که این قاره برای واردات و صادرات مورد توجه قرار نگیرد در حالی که قاره آفریقا صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به بسیاری از کشورها دارد.

برهمن با بیان اینکه تهاتر می‌تواند تعهد ارزی را در این زمینه رفع کند، افزود: آمادگی داریم تا مشاوره لازم را به تمام شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی و همچنین واردات مواد اولیه برای متقاضیان را ارائه دهیم تا بتوانند سهم خوبی از بازار آفریقا داشته باشند.

مرکز سرمایه‌گذاری و الگوی تجارت آفریقا فرصت کار و تهاتر خدمات و کالا را فراهم می‌کند

محمدرضا صفری، سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت نیز در حاشیه همایش معرفی ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری با کشور تانزانیا، گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری در کشورهای آفریقایی به ویژه به واسطه رشد چشمگیر چند برابری در سال 1402 که در حدود 92 میلیون دلار بوده و رایزنی‌های انجام شده فرصت‌های زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است.

به گفته وی؛ مدل‌های تجارت تجار و مرکز سرمایه گذاری فرصت کار در تانزانیا فراهم شده است.

صفری ادامه داد: درصدد هستیم تا ذیل مصوبات دولت بتوانیم بحث تهاتر و سرمایه گذاری در آفریقا را دنبال کنیم.