پنج‌شنبه 7 تیر 1403

فریدونیان سومین زنجیره پادشاهی در ایران بودند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
فریدونیان سومین زنجیره پادشاهی در ایران بودند

محمد رسولی، شاهنامه شناس و مولف کتب شاهنامه پژوهی و مدرس شاهنامه از یافته‌های تازه در شاهنامه سخن اظهار کرد: اول این‌که باید توجه داشته باشیم، فریدون یک شخص نبوده و چند شخص در این سلسله بوده‌اند. برای همین شاهنامه می‌فرماید «فریدون پانصد سال پادشاهی کرد». زیرا سلسله فریدونیان پانصد سال بر ایران حکمرانی داشتند.

این شاهنامه شناس گفت: بر اساس تاریخ و طبق بیان شاهنامه (که پژوهش‌ها، درستی و اعتبار محتویات شاهنامه را ثابت کرده است) فربدونیان سومین زنجیره پادشاهی در ایران هستند.

او ادامه داد: نخستین زنجیره پادشاهی را پیشدادیان شکل دادن، سپس ضخاکیان بودند که حدود هزار سال بر ایران استیلا داشتند. بعد از آن‌ها «فریدونیان» آمدند که پانصد سال بودند.

رسولی بیان کرد: در دوره فریدون، کشور‌های دیگر و از جمله تورانیان پیدا شدند. تورانیان، گروهی از خود ایرانیان بودند که به تدریج در شرق و شمال شرق ایران، موجودیت مستقل یافتند. گر چه همیشه وابسته به کشور مادر، یعنی ایران بودند.

در ادامه این نشست، سایر استادان و صاحب نظران هم مطالب خود را بیان کردند و شاهنامه پژوهان پرسش‌های خود را پرسیدند.

سلسله نشست‌های تخصصی شاهنامه پژوهی مدتهاست که با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، هر ماه یک بار در خانه اندیشمندان برگزار می‌شود و در هر نشست با حضور متخصصان و صاحب نظران، بخشی از شاهنامه با رویکرد علمی و دانشگاهی واکاوی می‌شود.

در این نشست‌ها نگرش نوین به شاهنامه می‌شود و مباحث بر اساس کتاب «نگاهی نو به شاهنامه» نوشته دکتر محمد رسولی، پیش می‌رود.

همچنین، در این نشست‌های ماهانه، دانشجویان تاریخ و ادبیات و نیز شاهنامه پژوهان، بیان پرسش‌های خود را از اساتید دارند.

منبع: موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات