یک‌شنبه 8 مهر 1403

فریدون تنکابنی درگذشت

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
فریدون تنکابنی درگذشت

‌فریدون تنکابنی طنزنویس مطبوعات و نویسنده‌ی چپ روز گذشته در خانه‌ی سالمندان شهر کلن کشور آلمان در سن 87 سالگی درگذشت. فریدون تنکابنی طنزنویس مطبوعات و نویسنده‌ی چپ روز گذشته در خانه‌ی سالمندان شهر کلن کشور آلمان در سن 87 سالگی درگذشت. آقای تنکابنی را عموما در جایگاه یک طنزنویس سیاسی می‌شناسند. او گرایش چپ توده‌ای داشت و عموما پیش از انقلاب از این منظر در نشریات نزدیک به حزب توده و چپ‌ها...

فریدون تنکابنی طنزنویس مطبوعات و نویسنده‌ی چپ روز گذشته در خانه‌ی سالمندان شهر کلن کشور آلمان در سن 87 سالگی درگذشت.

آقای تنکابنی را عموما در جایگاه یک طنزنویس سیاسی می‌شناسند. او گرایش چپ توده‌ای داشت و عموما پیش از انقلاب از این منظر در نشریات نزدیک به حزب توده و چپ‌ها فعالیت می‌کرد.

او کار روزنامه‌نگاری خود را از دهه 40 با نشریات ادبی آغاز کرد و به واسطه‌ی آنکه چندین کتاب نیز منتشر کرده بود، در سال 1348 به عضویت کانون نویسندگان ایران درآمد.

با وقوع انقلاب او نیز به انقلابیون اسلامی پیوست و در حلقه‌ی افرادی از حزب توده قرار گرفت که مجله‌ی «شورای نویسندگان و هنرمندان ایران» را به سردبیری به‌آذین که از نشریات وابسته به حزب توده بود، پیوست.

در سال 1358، هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران تصمیم به اخراج فریدون تنکابنی، به‌آذین، سیاوش کسرایی، هوشنگ ابتهاج (سایه) و برومند گرفت.

در سال 1362 با بازداشت اعضای حزب توده تنکابنی متواری شد و در اواخر همان سال از کشور گریخت و خود را به آلمان غربی رساند و اینک سال‌ها است که در شهر کلن زندگی می‌کرد.

--> هم اکنون دیگران می خوانند
فریدون تنکابنی درگذشت 2