پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

فناوری جدید ال ای دی دقت و شفافیت نمایشگرها را افزایش می دهد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فناوری جدید ال ای دی دقت و شفافیت نمایشگرها را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، در یک تلویزیون OLED معمولی (یا صفحه کامپیوتر)، هر پیکسل در واقع از سه زیرپیکسل OLED - یکی قرمز، یکی سبز، یکی آبی - تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته اند. با روشن کردن آن OLED های کوچک در ترکیب های مختلف، پیکسل ها قادر به تولید طیف گسترده ای از رنگ ها هستند.

در برخی از تلویزیون های جدیدتر، میکرو ال ای دی ها به جای OLED در قالب پیکسل های فرعی عمل می کنند. ادعا می شود که چنین تلویزیون های MicroLED رنگ های درخشان و سیاهی عمیق تری دارند و روشنایی صفحه نمایش آنها نیز مناسب تر است.

البته پیکسل های میکرو ال ای دی نمی توانند به اندازه پیکسل های OLED فشرده شوند. این امر در صفحات تلویزیونی اهمیت چندانی ندارد، ولی وضوح پایین تر تصاویر در دستگاه هایی مانند هدست های واقعیت مجازی یک چالش جدی است که باید برطرف شود.

اگر هر پیکسل میکرو ال ای دی فقط به اندازه یک زیر پیکسل عرض داشته باشد، می توان سه برابر بیشتر پیکسل را در فضای صفحه نمایش جای داد و وضوح تصویر را تا حد زیادی بهبود بخشید. محققان با ایجاد پیکسل هایی که در آنها میکرو ال ای دی ها به صورت عمودی و نه به صورت جانبی روی هم چیده شده اند، همین کار را انجام داده اند.

این دانشمندان تکنیکی را ابداع کردند که در قالب آن غشاهای LED بسیار نازک قرمز، سبز و آبی روی هم قرار می‌گیرند و آرایشی شبیه کیک را تشکیل می‌دهند. سپس آن «کیک» در یک الگوی ریزشبکه‌ای برش داده می‌شود و آن را به تعداد زیادی پیکسل جداگانه تقسیم می‌کند که هر کدام فقط 4 میکرون عرض دارند.

در آزمایشات مختلف، با تغییر ولتاژ اعمال شده به هر میکرو LED در یک چنین پیکسلی، محققان توانستند رنگین کمانی از رنگ ها را تولید کنند که شدت وضعف متفاوتی داشتند.

این دانشمندان اکنون روی روش‌هایی کار می‌کنند که میلیون‌ها پیکسل میکرو LED را به طور همزمان کنترل کنند، همانطور که در دستگاه‌هایی مانند هدست‌های واقعیت مجازی، تلویزیون‌ها یا صفحه‌نمایش‌های رایانه لازم است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید نمایشگر افزایش دقت نمایشگر هدست واقعیت مجازی فناوری جدید صفحه نمایشگر فناوری جدید LED این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است