شنبه 1 اردیبهشت 1403

فیلمی که تکامل زمین را در 4 دقیقه نشان می‌دهد!

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
فیلمی که تکامل زمین را در 4 دقیقه نشان می‌دهد!

یک دانشمند علوم رایانه موفق شده است با بهره‌گیری از شبیه‌سازی، تکامل زمین را طی چهار دقیقه در یک فیلم نشان دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، یک توده سنگ مذاب حدود 4/5 میلیارد سال پیش در منظومه شمسی تشکیل شد تا تکامل یابد و نهایتا به زمین کنونی تبدیل شود.

"دیوید رابرتز"(David Roberts)، دانشمند حوزه علوم رایانه، داستان تکامل زمین را در یک فیلم مسحورکننده ارائه داده است که میلیاردها سال تغییر را در یک شبیه‌سازی چهار دقیقه‌ای به نمایش می‌گذارد.

این داستان با یک سیاره بسیار داغ و پر از دهانه آتشفشان آغاز می‌شود که در حال شکل دادن یک جهان پایدار است. این فیلم، منظره مسطحی از زمین را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که شکل‌گیری زمین‌ساخت‌ها تقریبا سه میلیارد سال پیش آغاز شده است.

رابرتز با حرکت در خط زمانی تکامل، ویژگی‌های رنگارنگی را به نمایش می‌گذارد که نشان‌دهنده آب جاری در کره زمین و قاره‌هایی هستند که در سطح زمین شکل می‌گیرند. در پایان این فیلم، نورهایی در قاره‌ها می‌درخشند و نشان می‌دهند هنگامی که جهان به رنگ قرمز درمی‌آید، به محل زندگی انسان‌ها تبدیل می‌شود.

رابرتز در وبلاگ خود نوشت: با پایان یافتن بخش مقدماتی زمین ابتدایی، سرعت به چرخه میان روز و شب کاهش می‌یابد و زمین با شکل‌گیری تدریجی حرکات زمین‌ساختی، ثبات می‌یابد. با ساکن شدن انسان روی سطح زمین، شب، الگوهای بی‌سابقه‌ای از نور را آشکار می‌کند.

بخش ابتدایی فیلم، مربوط به یک سیاره پر از دهانه آتش‌فشانی است که شرایطی مانند جهنم را پدید می‌آورند. این شرایط به وضع کنونی سیاره زهره شباهت دارد. در این مرحله، پوسته زمین ناپایدار بود و بمباران سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار، راه را برای گرمای شدیدی هموار کرد که میلیون‌ها سال به جا ماند. سپس حدود دو تا سه میلیارد سال پیش، شکل‌گیری صفحات زمین‌ساخت آغاز شد.

پژوهشی که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که ممکن است انبوهی از گوشته مذاب از اعماق زمین بیرون آمده و به زیر سطح راه یافته باشند. این موضوع می‌تواند عامل ضعیف شدن پوسته سفت زمین یا "لیتوسفر"(lithosphere) باشد. این نقطه ضعیف به مرور زمان گسترش یافته زیرا مواد بیشتری از گوشته مذاب در آنجا جمع شده و مرزهای صفحات زمین‌ساخت را ایجاد کرده است.

بخش بعدی فیلم، به وجود آمدن آب روان و قاره‌ها را در یک سیاره بسیار پایدارتر نشان می‌دهد. شکل‌گیری اقیانوس‌ها حدود 3/8 میلیارد سال پیش و هنگامی آغاز شد که گازهایی مانند هیدروژن سولفید و متان در جو سرد شدند و به آبی تبدیل شدند که باران را تشکیل می‌دهد و اقیانوس‌ها را پر می‌کند.

با راه یافتن آب به درون گودال‌های بزرگ سطح زمین، اقیانوس‌های ابتدایی شکل گرفتند و نیروهای جاذبه مانع خروج آب از این سیاره شدند. پس از جاری شدن آب روی زمین، ظهور قاره‌ها آغاز شد که دانشمندان باور دارند به دلیل شروع زمین‌ساخت صفحه‌ای بوده است. "پانگه‌آ"(Pangea)، ابرقاره‌ای بود که حدود 300 میلیون سال پیش وجود داشت و سپس به شکل قاره‌های کنونی تجزیه شد.

رابرتز، الگوهای آب و هوایی جو را که به تغییر یافتن زمین و فصل‌های آن می‌انجامند، ثبت کرد. وی در ادامه پست وبلاگ خود نوشت: اقلیم بر زندگی روی زمین تاثیر می‌گذارد. الگوی بارندگی و تغییر دما، میزان رشد گیاهان را تعیین می‌کنند. علفخواران با تغییر فصل، به مناطقی با پوشش گیاهی کافی برای حفظ آنها مهاجرت می‌کنند و همان‌گونه که علفخواران در پی گیاهان هستند، شکارچیان نیز فکر شکار آنها را دنبال می‌کنند.

در اواخر شبیه سازی رابرتز، تسلط انسانها بر جهان آشکار می‌شود. زمینی که زمانی بی‌ثمر بود، با نورها می‌درخشد و نشان‌دهنده تمدنی پیشرفته از نظر فناوری است که از سوخت‌های فسیلی که کره زمین را آلوده می‌کنند، بهره می‌برد. به گفته رابرتز، بخش نهایی، برای نشان دادن آینده احتمالی و شاید نامحتمل طراحی شده است.

انتهای پیام

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4