سه‌شنبه 3 مهر 1403

قانون پایانه های فروشگاهی به همراه تاریخ اجرا

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
قانون پایانه های فروشگاهی به همراه تاریخ اجرا

پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای حسابرسی بهتر درآمد، توسط سازمان امور مالیاتی اجرا می‌شود.

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی افراد حقیقی و حقوقی که درآمد دارند، می‌بایست تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی، صورت‌حساب‌های مالیاتی خود را در سامانه پایانه‌های فروشگاهی ثبت کنند. قانون پایانه‌های فروشگاهی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی و ثبت تراکنش‌های کسب‌و‌کارهای مختلف ایجاد شده است. در این مقاله قصد داریم، در رابطه با قانون پایانه های فروشگاهی صحبت کنیم و ویژگی‌های اصلی این قانون را بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این سامانه، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

قانون پایانه های فروشگاهی؛ ارسال آنلاین صورت‌حساب‌های مالی

قانون پایانه‌های فروشگاهی برای ارسال آنلاین صورت‌حساب‌های مالی اشخاص حقیقی و حقوقی ساخته شده است. سامانه مودیان مالیاتی یا پایانه‌های فروشگاهی در سال 1398 تصویب شده و طبق این قانون کلیه افرادی که درآمد دارند، باید گزارشات مالی خود را طبق تاریخ معین در سامانه مودیان ثبت کنند. برای ارسال صورت‌حساب های مالی بخش‌های مختلفی مانند دارایی و بدهی باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای دریافت اطلاعات کامل در رابطه با سامانه مودیان پیشنهاد می‌کنیم، مقاله تحت عنوان «سامانه مودیان چیست» را در مجله سپیدار سیستم مطالعه کنید.

تاریخ دقیق اجرای پایانه‌های فروشگاهی؛ تاریخ اجرا بر اساس کسب و‌کار

تاریخ ارسال صورت‌حساب پایانه‌های فروشگاهی در سال 1402 برای هر کسب‌و‌کاری متفاوت است. مشاغل مختلف طبق فرآیندی که دارند، باید بر اساس اطلاعات زیر اقدام به ارسال صورت‌حساب‌های پایانه فروشگاهی کنند.

  • اشخاص حقوقی: اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها و سازمان‌ها باید تا قبل از تاریخ اول فروردین 1402 باید اقدام به ارسال صورت‌حساب کنند.

  • مشاغل مالیات بر ارزش افزوده: مشاغلی که شامل ارزش افزوده می‌شوند، می‌بایست تا تاریخ اول تیر سال 1402 حساب‌های خود را به سازمان مالیاتی ارائه دهند.

  • مشاغل گروه اول و دوم: مشاغل گروه اول و دوم شامل مشاغلی مانند واردکنندگان و صادرکنندگان، صاحبین هتل‌ها و بیمارستان‌ها، صاحبان مشاغلی که خدمات و کالا ارائه می‌دهند، در این دسته قرار می‌گیرند. این کسب‌و‌کارها تا تاریخ اول مهر 1402 برای ارسال صورت‌حساب پایانه‌های فروشگاهی مهلت دارند.

توجه داشته باشید طبق مشخصاتی که در این بخش اراِئه شده باید برای ارسال صورت‌حساب‌های پایانه فروشگاهی اقدام کنید. در صورت عدم ارسال در زمان مشخص، کسب‌و‌کارتان متوجه جریمه از سوی سازمان مالیاتی خواهد شد. مشاغل خرده‌فروش یا فروشگاهی برای محاسبه بهتر حساب‌های خود، از نرم افزار حسابداری فروشگاهی می‌توانند کمک بگیرند. در نرم‌افزارهای حسابداری کلیه اطلاعات براساس تاریخ و مبلغ ثبت خواهد شد و نحوه ارسال و محاسبه صورت‌حساب را بسیار راحت‌تر می‌کند.

اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی

افرادی که مشمول ثبت‌نام و ارائه تراکنش‌های مالی خود هستند، شامل 2 دسته می‌شوند. گروه اول مشاغلی است که در لیست شرکت‌ها حضور ندارند. کلیه اشخاصی که صاحب کسب‌و‌کاری مشخص هستند و با نام خودشان فعالیت می‌کنند و موسسه یا شرکتی ثبت نکرده‌اند، در بخش گروه اول قرار می‌گیرند. همچنین بخش دوم کلیه شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که کد اقتصادی و شناسه ملی دارند؛ در نتیجه همه افرادی که منبع درآمدی داشته و صاحب کسب‌و‌کاری هستند باید در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شرکت کنند.

سازمان امور مالیاتی قوانین متعددی برای شفافیت مالی کسب‌و‌کارهای مختلف تعیین کرده که همه مشاغل باید از این قانون‌ها آگاهی داشته باشند و پیروی کنند. به‌عنوان مثال قانون مالیات حقوق یکی از همین قوانین ثبت شده توسط سازمان مالیاتی است که سازمان‌ها و شرکت‌ها باید آن را جدی بگیرند و مبالغ کامل این مالیت‌ها را پرداخت کنند.

ثبت‌نام در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی برای ارسال صورت‌حساب‌های مالی

کلیه فرآیندهای مالیاتی اغلب در سامانه امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov انجام می‌شود. برای ثبت‌نام در این سایت باید از طریق کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها اقدام کرد. اطلاعات هویتی را باید به‌صورت کامل در این سامانه تکمیل کرد. بعد از ثبت‌نام و تکمیل کلیه اطلاعات پیامکی مبنی بر احراز هویت برایتان ارسال خواهد شد. پس از تایید پیامک از طریق شناسه یا کد ملی و رمز عبور یکبار مصرف می‌توانید وارد سامانه مودیان مالیاتی شوید.

مزیت‌های قانون پایانه فروشگاهی؛ مشخص بودن کلیه تراکنش‌های مالی 

اجرای قانون پایانه های فروشگاهی موجب شفافیت مالی برای کسب‌و‌کارهای مختلف خواهد شد. در این سامانه کلیه تراکنش‌های مالیاتی و حساب‌های مشاغل گوناگون ثبت خواهد شد. همچنین استفاده از این سامانه روی بستر اینترنت موجب تسریع فرآیند محاسبه و پرداخت مالیات می‌شود. با استفاده از قانون سامانه مودیان هرینه‌های مرتبط با ارسال نامه یا مکاتبه حذف خواهد شد و دیگر نیازی نیست مشمولان به واحدهای مالیاتی مراجعه کنند و شهروندان در هر زمان از طریق سیستم آنلاین می‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند.

پرداخت مالیات قانون پایانه های فروشگاهی از طریق نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله در ارتباط با قانون پایانه های فروشگاهی صحبت کردیم و اشاره‌ای به ویژگی‌های این سامانه داشیم. سامانه مودیان یا قانون پایانه‌های فروشگاهی برای شفافیت مالی کسب‌و‌کارهای مختلف ایجاد شده و روند پرداخت مالیات را برای کسب‌و‌کارهای مختلف راحت‌تر خواهد کرد. مشمولان مالیاتی باید توجه داشته باشند مالیات‌های اجرایی در موعد مقرر باید پرداخت شود تا متوجه جریمه و ضرر مالی نشوند. پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه و ارسال بهتر صورت‌حساب مالیاتی از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنید.

نرم‌افزار سپیدار سیستم یک قابلیت ویژه و منحصربه‌فرد دارد که به سیستم مالیاتی متصل می‌شود. اتصال نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم به سامانه مالیات موجب می‌شود اشتباهات در فرآیند حسابرسی کاهش پیدا کند. شرکت سپیدار سیستم سال‌ها است در زمینه نرم‌افزارهای مالی و حسابداری فعالیت می‌کند و پشتیبانی ویژه‌ای در سراسر کشور دارد. برای مشاهده کلیه خدمات این شرکت به نشانی sepidarsystem مراجعه کنید.

--> اخبار مرتبط

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

قانون پایانه های فروشگاهی به همراه تاریخ اجرا 2
قانون پایانه های فروشگاهی به همراه تاریخ اجرا 3