یک‌شنبه 15 مهر 1403

قدیمی‌ترین شکل از حیات در سنگ 2 میلیارد ساله پیدا شد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
قدیمی‌ترین شکل از حیات در سنگ 2 میلیارد ساله پیدا شد

پژوهشگران میکروب‌های زنده را در یک سنگ 2 میلیارد ساله کشف کردند که قدیمی‌ترین نمونه از حیات میکروبی کشف‌شده تا امروز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، تجمعی از میکروب‌ها در شکستگی یک سنگ 2 میلیاردساله کشف شده است. این سنگ از مجتمع آذرین بوشوِلد در آفریقای جنوبی حفاری شده و قدیمی‌ترین نمونه از میکروب‌های زنده است که تاکنون در صخره‌های باستانی کشف شده است.

گروه پژوهشی از سه نوع تصویربرداری طیف‌سنجی مادون قرمز، میکروسکوپ الکترونی و میکروسکوپ فلورسنت استفاده کردند تا مطمئن شوند میکروب‌ها بومی نمونه هسته باستانی هستند و در نتیجه آلودگی در طول بازیابی و فرآیند مطالعه ایجاد نشده‌اند.

به نقل از ایرنا، پژوهش روی این میکروب‌ها کمک می‌کند تکامل اولیه حیات و همچنین جست‌وجوی حیات فرازمینی در نمونه‌های سنگی مشابه قدیمی که از مریخ بازگردانده شده‌اند را بهتر بفهمیم.

کلنی‌های (تجمع‌های) میکروب‌ها در صخره‌های که فاصله زیادی از سطح دارند زندگی می‌کنند و توانسته‌اند هزاران و حتی میلیون‌ها سال زنده بمانند. به نظر می‌رسد این میکروب‌های کوچک و انعطاف‌پذیر به ندرت در بازه‌های زمانی زمین‌شناسی تکامل می‌یابند؛ بنابراین به ما فرصت می‌دهند تا به گذشته نگاه کنیم.

مجتمع آذرین بوشولد (BIC)، که نمونه سنگ در آن کشف شده است، در شمال شرقی آفریقای جنوبی واقع شده است. این منطقه زمانی تشکیل شد که ماگما (مواد مذاب درون زمین که بسیار گرم است و و زیر فشار شدید در زیر پوسته زمین قرار گرفته است) به آرامی در زیر پوسته زمین سرد شد به دلیل ذخایر معدنی غنی‌اش شناخته شده است و مساحتی در حدود 66 هزار کیلومتر مربع (تقریباً به اندازه ایرلند) دارد.

این منطقه حاوی برخی از غنی‌ترین ذخایر سنگ روی زمین است که حدود 70 درصد از پلاتین استخراج‌شده در جهان را شامل می‌شود.