دوشنبه 2 مهر 1403

قرعه‌کشی به سود تیم‌های ثروتمند / تفاوت‌های نجومی در چمپیونزلیگ: تورنمنت پولدارها!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
قرعه‌کشی به سود تیم‌های ثروتمند / تفاوت‌های نجومی در چمپیونزلیگ: تورنمنت پولدارها!

تفاوت‌های عجیب قدرت مالی تیم‌های حاضر در یک‌هشتم نهایی چمپیونزلیگ این تورنمنت را به آوردگاه ثروتمندان و کمتر برخورداران فوتبال اروپا تبدیل کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا انجام شد و شانزده تیم حاضر در این مرحله رقبای خود را شناختند.

ولی با یک نگاه به فهرست بازی‌ها به نظر می‌رسد شاهد هماهنگی عجیبی هستیم. در هر هشت مسابقه یک تیم ثروتمند که از بودجه کلان برخوردار است با تیمی بازی می‌کند که بودجه‌ای محدود در اختیار دارد. این باعث شده در گوشه و کنار پای تئوری‌های توطئه هم به میان بیاید.

تنها استثنایی که بر این قاعده وجود دارد دیدار صدرنشین گروه E اتلتیکو ادرید با تیم دوم گروه D اینتر است که می‌توان این دو تیم را از نظر ثروت و بودجه نزدیک به هم دانست. ولی در هفت مسابقه باقی مانده تفاوت بودجه تیم‌ها شدید است.

برای ارزیابی ساده می‌توان مجموع ارزش بازار بازیکنان هر تیم را با هم سنجید. در حال حاضر ارزش بازیکنان اینتر به 634 میلیون یورو و ارزش بازیکنان اتلتیکو به 471 میلیون یورو می‌رسد که تفاوتی حدودا 160 میلیون یورویی دارد.

اما اگر این تفاوت به نظرتان بالاست کافی است نگاهی به دیگر بازی‌ها بیندازید تا نظرتان عوض شود. ارزش بازیکنان منچسترسیتی به رقم نجومی 1.4 میلیارد یورو می‌رسد که البته بیشترین ارزش در بین کل تیم‌های حاضر در این مرحله چمپیونزلیگ است. ارزش بازیکنان حریف سیتی، کپنهاگن تنها 99 میلیون یورو است! دیدار ثروتمندترین تیم چمپیونزلیگ با ضعیف‌ترین تیم از نظر مالی.

با اینکه لایپزیش آلمان در مالکیت ردبول قرار دارد و به نظر می‌رسد از نظر مالی با مشکل مواجه نباشد، ولی کافی است آمار این تیم را با حریفش رئال مادرید مقایسه کنیم: ارزش بازیکنان رئال به 1.15 میلیارد یورو می‌رسد ولی مجموع ارزش بازیکنان لایپزیش 719 میلیون یورو است.

تفاوت ارزش بازیکنان آرسنال و پورتو هم بالاست و رقم مربوط به توپچی‌ها حدودا سه برابر حریف پرتغالی است: 1.18 میلیارد یورو برای آرسنال و 347 میلیون یورو برای پورتو.

بارسلونا و رقیب ایتالیایی‌اش هم تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند. ارزش بازیکنان بارسا 1.05 میلیارد و ارزش بازیکنان ناپولی به 628 میلیون یورو می‌رسد.

پاری سن ژرمن به عنوان یکی از ثروتمندترین تیم‌های اروپا بازیکنانی دارد که مجموع ارزش آنها به 1.15 میلیارد یورو می‌رسد و رقیب اسپانیایی‌اش سوسیداد تنها 449 میلیون یورو ارزش دارد.

با اینکه بوروسیا دورتموند یکی از کم‌هزینه‌های اروپاست ولی ارزش 609 میلیون یورویی بازیکنانش نزدیک به دو و نیم برابر ارزش آیندهوون با 276 میلیون یورو است.

قرعه‌کشی به سود تیم‌های ثروتمند / تفاوت‌های نجومی در چمپیونزلیگ: تورنمنت پولدارها! 2
قرعه‌کشی به سود تیم‌های ثروتمند / تفاوت‌های نجومی در چمپیونزلیگ: تورنمنت پولدارها! 3