سه‌شنبه 10 مهر 1403

قزوین و تجربه دومین ترسالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قزوین و تجربه دومین ترسالی

قزوین - ایرنا - قزوین با رشد 35 درصدی نسبت به میانگین بلند مدت، دومین ترسالی خود را پس از سال گذشته تجربه می‌کند.

یوسف شیخ الملوکی روز یکشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین رشد بارندگی ها در استان قزوین با 66 درصد مربوط به بوئین زهرا بوده است.

مدیرکل هواشناسی قزوین با بیان اینکه قزوین امسال از استان هایی با وضعیت مطلوب از لحاظ بارندگی به شمار می رود، گفت: سال جاری در آبیک 40 درصد، در تاکستان 37 درصد و در قزوین نیز شاهد رشد 24 درصدی بارندگی ها بوده ایم.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری براساس داده های حاصل از فعالیت 9 ایستگاه سنجش هوا در استان قزوین میزان بارندگی نقطه ای در معلم کلایه الموت 503 میلیمتر، آوج 486 میلمتر، رازمیان 395 میلیمتر، آبیک 394 میلیمتر، کوهین 370 میلیمتر، قزوین 377 میلمیتر، سیردان 334 میلیمتر، بوئین زهرا 341 میلمیتر و تاکستان 311 میلیمتر بوده است.

این مسوول گفت: براساس پهنه بندی بارش ها که مبنای مطالعات و پژوهش های هواشناسی است، میزان بارش ها در کل استان قزوین برای امسال 412 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین دوره بلند مدت به لحاظ درصد رشد 35 درصدی و به لحاظ میزان رشد 107 میلمیتری را نشان می دهد.

مدیرکل هواشناسی قزوین افزود: با وجود قرارگیری در دوره ترسالی براساس بررسی های انجام شده شاهد افزایش دما نسبت به میانگین دوره بلند مدت در استان قزوین و البته کل کشور هستیم.

وی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد نسبت به آمار بلند مدت رشد 3.5 درجه ای دمای هوا را در استان شاهد هستیم که این موضوع بر مصرف آب و انرژی تاثیر می گذارد.

*س_برچسب‌ها_س*