جمعه 10 فروردین 1403

قلعه‌نویی هم پر افتخار است هم پر هزینه

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
قلعه‌نویی هم پر افتخار است هم پر هزینه

بازیکن پیشین تیم فوتبال سپاهان می گوید اگر بحث رفتن قلعه نویی از سپاهان باشد، به تیمی می رود که بتوانند هزینه کنند چون قلعه نویی به تیم های کم هزینه نمی رود.

به گزارش مشرق، احمد جمشیدیان، بازیکن پیشین سپاهان درباره نتایج اخیر این تیم اظهار کرد: کیفیت سپاهان در این فصل بد نبوده است. کم گل خورده و کم باخته است. در این جدول که الان شش تیم برای نایب قهرمانی می جنگند، شرایط سپاهان بد نیست اما فکر می کنم تنوع تاکتیکی سپاهان خیلی کم است. با توجه به ابزاری که قلعه نویی دارد، تنوع تاکتیکی تیم پایین است.

جمشیدیان درباره تاکتیک سپاهانی ها توضیح داد: تاکتیک خاص سپاهان، باز کردن بازی، به هم زدن تمرکز خط دفاعی حریف و ارسال از کناره‌هاست و اگر از این طریق نتوانند گل بزنند بازی برایشان سخت می شود. البته در بازی هایی که سپاهان زود به گل می رسد معمولا حریفشان نمی تواند به راحتی دروازه آن را باز کند. سپاهان تیمی است که معمولا حتی برد یک بر صفر را هم حفظ می کند. در بازی دیشب لحظاتی بازی را از دست دادند و بازی به تساوی کشیده شد.

او درباره مشکل سپاهان هم گفت: فکر می کنم بزرگترین مشکل سپاهان این است که تقریبا با یک تاکتیک خاص اما خیلی قوی بازی می کند. بعضی از تیم ها هستند که چند نوع تاکتیک دارند و روی آن ها مثلا 60 درصد مسلط هستند. سپاهان یک تاکتیک دارد و کاملا روی آن مسلط است ولی اگر به بن بست بخورد تغییر تاکتیک و نقشه دومی از سپاهان نمی بینیم. در عمق خیلی کم بازی می کند و شوتزنی هم در تیم کم دیده می شود. اگر تیم حریف مدافعان میانی متمرکز و دروازه بانی که خوب از دروازه خارج می شود داشته باشد، گلزنی برای سپاهان سخت می شود.

جمشیدیان درباره پنالتی های از دست رفته سپاهان هم بیان کرد: تیمی که پنالتی زن خوب دارد همیشه می تواند روی آن بازیکن حساب کند اما تیمی که دائم پنالتی زنش را تغییر می دهد مشکل پنالتی زدن دارد. تیم هایی هستند که یک بازیکنشان همه پنالتی ها را گل می کند و به چشم نمی آید و همه می گویند خب پنالتی است دیگر و باید گل شود. تیم هایی مثل سپاهان که در دو فصل اخیر پنالتی های حساسی را از دست داده اند سرنوشت یک فصلشان رقم خورده است. بازی فصل قبل سپاهان و پرسپولیس در جام حذفی یادتان است؟ اگر پنالتی مهدی کیانی گل شده بود، سپاهان به احتمال خیلی زیاد یک جام به خانه می برد. امسال هم اگر پنالتی های گل نشده سپاهان و پنالتی های گل شده پرسپولیس را کنار هم بگذاریم متوجه می شویم که بخش زیادی از اختلاف امتیاز این دو تیم ناشی از همین موضوع است.

بیشتر بخوانید:

*س_قلعه‌نویی: از تیمم نمی‌شود ایراد گرفت_س*

او افزود: در همین هفته ای که گذشت پنالتی ترابی برای پرسپولیس گل شد اما پنالتی سپاهان گل نشد و دو امتیاز دیگر به اختلاف امتیاز اضافه شد. وقتی یک تیم بسته می شود باید به دو چیز توجه کرد. یکی حضور یک کاپیتان و رهبر خوب و دومی هم یک پنالتی زن. شما رئال مادرید را ببینید. هر هفته با پنالتی بازی‌هایش را می برد. دیشب هم یوونتوس برابر آتالانتا شرایط خوبی نداشت اما رونالدو دو پنالتی برای تیمش گل کرد تا فاصله در صدر جدول 8 امتیاز باقی بماند.

بازیکن پیشین سپاهان درباره اظهار نظر قلعه نویی مبنی بر تمام نشدن جنگ قهرمانی هم اظهار کرد: به نظر من می شود گفت که هیچ تیمی جز پرسپولیس حتی یک درصد هم شانس قهرمانی ندارد. فاصله با صدر جدول 14 امتیاز است و فقط 6 بازی باقی مانده است. این یعنی اگر پرسپولیس فقط یک برد بیاورد تیم دوم باید در هر 6 مسابقه پیروز شود. تازه این در شرایطی است که پرسپولیس فقط یک بازی اش را ببرد و این اتفاق تقریبا غیر ممکن است. اگر این اتفاق بیفتد در تاریخ فوتبال دنیا بی سابقه است. شاید یک تیم جدول از هر 6 مسابقه اش یک برد هم نیاورد اما این برای تیم صدر جدول دور از ذهن است.

او اضافه کرد: به نظرم بعد از آن اتفاقات بازی با پرسپولیس که در یک هفته فاصله زیاد شد، قلعه نویی تیمش را با انگیزه قهرمانی اما برای کسب جایگاه دوم جدول و نه فقط سهمیه آماده کرد. قلعه نویی سال قبل تیم را دوم کرد و در این فصل کلی هزینه کرد و اگر همان رتبه دوم را هم به دست نیاورد، سهمیه خالی باشگاه سپاهان را راضی نمی کند. هر چند که قطعا تمرکز سپاهان، استقلال و تراکتور روی جام حذفی است و جنگیدنشان در لیگ برای آماده بودن در جام حذفی است.

جمشیدیان درباره احتمال رفتن قلعه نویی و شایعه آمدن محرم نویدکیا به سپاهان هم گفت: بحث اصلی این است که تفکرات اعضای هیات مدیره چیست. آیا می خواهند یک مسیر جدید در این باشگاه درست کنند؟ اگر می خواهند این کار را بکنند باید سراغ مربیان جوان بروند. البته آمدن نویدکیا هم برای خودش و هم سپاهان یک ریسک بزرگ است اما بالاخره باید از یک جایی این ریسک ها شروع شوند.

او درباره رفتن قلعه نویی هم بیان کرد: رفتن قلعه نویی از سپاهان به چند مساله بستگی دارد. اگر او بخواهد برود، قطعا به یک تیم بزرگ می رود. قلعه نویی همان قدر که پرافتخار است، پر هزینه است. او سعی می کند تیم هایی را بگیرد که در آسیا حضور دارند و به تیم های کم هزینه نمی رود. اگر این پازل را کامل کنیم و بگوییم اگر مجیدی نتواند شرایط خوبی با استقلال داشته باشد و همچنین تراکتور نتواند به اهدافش برسد، این تیم ها می توانند مقاصد بعدی قلعه نویی باشند. حتی می توانیم به شهر خودرو و فولاد هم اشاره کنیم.

جمشیدیان درباره آوردن مربی خارجی هم اظهار کرد: من فکر می کنم باید بازیکن خارجی کاملا از فوتبال ما حذف شود و مربی خارجی هم رفته رفته حذف شود. با قیمت الان ارز هزینه ها واقعا سرسام آور است. بیشتر مربیان خارجی که به ایران آمده اند تاثیرگذار نبودند. البته برانکو با شناختی که از فوتبال ایران داشت موفق بود. استراماچونی هم با ایجاد یک تاکتیک جدید یعنی فوتبالی که ایتالیایی ها خیلی دوستش دارند، به فوتبال ما کمک کرد. بقیه مربیان خارجی برتری خاصی نسبت به مربیان داخلی ندارند.

منبع: ایسنا