شنبه 14 مهر 1403

لنت ترمز چقدر دوام دارد؟ زمان مناسب برای تعویض را بشناسید!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
لنت ترمز چقدر دوام دارد؟ زمان مناسب برای تعویض را بشناسید!

رانندگی بدون کارکرد صحیح سیستم ترمز خودرو به هیچ عنوان ایمن نخواهد بود. لنت ترمز قطعه‌ای از این سیستم است که نقش مهمی در عملکرد بی‌نقص ترمز ایفا می‌کند. شما به‌عنوان یک راننده باید بدانید که لنت ترمز چقدر دوام دارد تا به‌موقع برای تعویض آن اقدام نمایید. طول عمر لنت ترمز 206 تیپ 5 و هر خودروی دیگری به طور میانگین بین 20 تا 70 هزارکیلومتر است که تعیین دقیق‌تر این عدد به عواملی مانند نحوه رانندگی، نوع لنت (جلو یا عقب) و... بستگی دارد.

عوامل موثر بر کاهش طول عمر لنت ترمز

پرتکرارترین سوالی که از فروشندگان لنت خودرو پرسیده می‌شود این است که لنت ترمز چقدر دوام دارد؟ با مطرح کردن این سوال، هیچ‌گاه پاسخ دقیقی دریافت نخواهید کرد؛ زیرا طول عمر این قطعه به عوامل متعددی چون سبک رانندگی شما بستگی دارد. اگر جزء رانندگان عجولی هستید که همواره فاصله مجاز بین اتومبیل خود و خودروی جلویی را رعایت نمی‌کنید، باید بدانید که مدت دوام لنت ترمز شما به نصف خواهد رسید؛ چراکه در این سبک رانندگی همواره می‌بایست توقف‌های ناگهانی و شدیدی داشته باشید.

چقدر به تعویض به‌موقع روغن ترمز اهمیت می‌دهید؟ این روغن به‌عنوان یک عنصر جادویی برای کارکرد روان سیستم ترمز عمل می‌کند. تعویض به‌موقع و استفاده از روغن‌های باکیفیت، عامل مهمی برای افزایش طول عمر لنت‌ها محسوب می‌شود. این موضوع که لنت ترمز چقدر دوام دارد به وضعیت روتور‌ها و نوع گیربکس نیز وابسته است. عدم تعویض به‌موقع روتور‌های فرسوده، رابطه مستقیمی با کاهش طول عمر لنت‌ها دارد. از طرف دیگر، در سیستم‌هایی با گیربکس اتوماتیک، مصرف لنت بیشتری مشاهده می‌شود؛ زیرا مدت زمان درگیری لنت و دیسک در چنین سیستم‌های بیشتر خواهد بود.

بدون‌شک محیط و جاده‌ای که در آن رانندگی می‌کنید، نقش مهمی در کاهش یا افزایش طول عمر لنت ترمز خودرو ایفا می‌کند. در محیط‌هایی با ترافیک بیش از حد، به ناچار می‌بایست به دفعات بیشتری از ترمز استفاده نمایید. از سوی دیگر، رانندگی در جاده‌هایی پرپیچ‌وخم نیز به افزایش اصطکاک خودرو می‌انجامد. این دو عامل، نتیجه‌ای جز فرسودگی زودهنگام لنت خودرو نخواهند داشت.

5 علامتی که نشان می دهند زمان تعویض لنت فرارسیده است.

گذشته از این موضوع که لنت ترمز چقدر دوام دارد، متخصصین تعمیر خودرو همواره پیشنهاد می‌دهند که پس از هر 15 هزارکیلومتر کارکرد، شرایط سلامت این قطعه مهم را مورد بررسی قرار دهید. خوشبختانه بسیاری از خودروهای جدید به قابلیتی مجهز هستند که اتمام طول عمر لنت‌ها توسط یک چراغ هشدار‌دهنده نشان داده می‌شود. با این وجود باید چند علامت زیر را به‌عنوان زنگ خطر اتمام طول عمر لنت‌ها در نظر داشته باشید.

شنیده شدن صدای سوت مانند یا جیرجیر

آیا هنگامی که قصد متوقف کردن خودروی خود را دارید، صدای جیغ مانندی از سیستم ترمز به گوشتان می‌رسد؟ با شنیدن این صدا لازم است اطمینان داشته باشید که عمر لنت ترمز تمام شده و زمان تعویض آن فردارسیده است. این امر به چسبندگی لنت فرسوده به دیسک در زمان ترمزگیری مربوط می‌شود.

لرزش ماشین

ممکن است احساس کنید که در هنگام ترمز گرفتن، خودروی شما ثبات کافی ندارد. وجود هرگونه لرزش در فرمان یا صندلی خودرو می‌تواند نشان از اتمام طول عمر لنت‌ها باشد.

توقف دیرهنگام

با بررسی دقیق این موضوع که لنت ترمز چقدر دوام دارد، به نتایج دیگری نیز دست خواهیم یافت. یکی از نتایج ارائه شده، عدم توقف به‌موقع خودرو به‌علت فرسودگی لنت ترمز است؛ به این معنا که با وجود فرشردن پدال ترمز در زمان لازم، مدت زمانی به طول می‌انجامد تا سیستم ترمز موفق به متوقف کردن آن شود. جدی گرفتن این نشانه برای جلوگیری از خطرات احتمالی ضروری است.

منحرف شدن خودرو در زمان ترمز گرفتن

اگر در زمان ترمزگیری، فرمان خودرو به یک طرف کشش پیدا کند، ممکن است لنت ترمز به‌صورت نامتقارن دچار فرسایش یا خوردگی شده باشد. البته این موضوع علل دیگری نیز دارد. این مورد می‌تواند در خیابان‌های شلوغ خطرات بسیار جدی را به همراه داشته باشد.

پایین رفتن پدال ترمز

اگر احساس می‌کنید که در زمان فشردن پدال، میزان پایین رفتن آن بیش از حد معمول است، احتمالاً باید به فکر تعویض لنت‌ها باشید؛ در نتیجه می‌بایست هرگونه افتادگی یا پایین رفتن بیش از حد پدال را جدی بگیرید.

چند راهکار مفید برای افزایش عمر مفید لنت ترمز

این مبحث که لنت ترمز چقدر دوام دارد تا حد زیادی به رعایت اصول مراقبتی آن‌ها بستگی دارد. بدون‌شک صرف زمان و هزینه برای تعویض زود‌هنگام لنت‌ها، دلیل موجهی برای نگهداری از این قطعه محسوب می‌شود. برای افزایش طول عمر لنت ترمز بهتر است که نکات زیر را رعایت نمایید.

  • فقط از لنت‌های باکیفیت استفاده کنید: انتخاب لنت باکیفیت نه‌تنها کارایی و دوام بالاتری را ارائه می‌دهد، بلکه در ایمنی رانندگی شما نیز موثر است. خرید از مجموعه ای معتبر مانند فروشگاه لنتام که برای محصولات خود گارانتی اصالت و کیفیت را در نظر گرفته است، سلامت سیستم ترمز خودرو را تضمین می‌کند.
  • عدم حمل وسایل سنگین: سبک بودن خودرو در هنگام رانندگی می‌تواند بر افزایش طول عمر لنت و عملکرد بهتر آن تاثیر مثبتی داشته باشد. در ضمن هیچ‌گاه از خودرو‌های سواری برای باربری استفاده نکنید.
  • رانندگی ایمن: اگر تمایل دارید تا از حداکثر طول عمر لنت ترمز بهره‌مند شوید، باید با سرعت مناسب و رعایت فاصله ایمنی رانندگی کنید تا از ترمزگیری‌های شدید به‌صورت ناگهانی و متعدد در امان بمانید.
  • تمیز نگهداشتن ترمز‌ها: تمیز کردن گردوخاک و سایر مواد آلاینده از بخش‌های مختلف سیستم ترمز عامل موثری برای بالا بردن طول عمر لنت ترمز محسوب می‌شود.

سخن پایانی

هر خودرو متشکل از قطعات زیادی است که سلامت و هماهنگی آن‌ها، بستر یک رانندگی ایمن را برای ما فراهم می‌سازد. برخی از این قطعه‌ها در دسته قطعات مصرفی قرار می‌گیرند و در بازه‌های زمانی خاص نیاز به تعویض دارند. لنت ترمز نیز جزء این دسته بوده و طول عمر آن همیشگی نیست. با کسب اطلاعات کافی در مورد این‌که لنت ترمز چقدر دوام دارد و زمان تعویض آن چه موقع است، می‌توانید همواره یک سیستم ترمز دقیق داشته باشید و از پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر خودرو در امان بمانید.

لنت ترمز چقدر دوام دارد؟ زمان مناسب برای تعویض را بشناسید! 2
لنت ترمز چقدر دوام دارد؟ زمان مناسب برای تعویض را بشناسید! 3