شنبه 8 اردیبهشت 1403

لهستان، ولز و اوکراین به یورو 2024 نزدیک شدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
لهستان، ولز و اوکراین به یورو 2024 نزدیک شدند

مرحله نیمه‌نهایی پلی‌آف صعود به جام ملت‌های اروپا با صعود تیم‌های لهستان، ولز، اوکراین، ایسلند، گرجستان و یونان پیگیری شد.

از بین تیم‌هایی که جواز حضور در یورو 2024 را از طریق مرحله مقدماتی کسب نکردند، 12 تیمی که عملکرد بهتری در لیگ ملت‌های اروپا داشتند، در سه مسیر مختلف، مقابل هم قرار گرفتند. مرحله نیمه‌نهایی پلی‌آف صعود به جام ملت‌های اروپا با برگزاری 6 دیدار به اتمام رسید که طی آن تیم‌های لهستان، ولز، اوکراین، ایسلند، گرجستان و یونان با حذف رقبا به مرحله پایانی صعود کردند.

3 مسابقه نهایی پلی‌آف سه‌شنبه آینده به شکل تک‌مسابقه برگزار خواهد شد.

در ولز، تیم ملی این کشور موفق شد میهمانش فنلاند را با نتیجه 4 بر یک شکست دهد. دیوید بروکس در دقیقه 3، نکو ویلیامز در دقیقه 38، برنان جانسون در دقیقه 47 و دنیل جیمز در دقیقه 86 برای ولز و تیمو پوکی در دقیقه 45 برای فنلاند گلزنی کردند.

لهستان نیز موفق شد میهمانش استونی را با نتیجه 5 بر یک در هم بکوبد. پرژمیسلاو فرانکوسکی (22)، پیوتر زیلنسکی (50)، یاکوب پیوتورسکی (70)، کارول متس (74 - گل به خودی) و سباستین زیمانسکی (77) برای لهستان و مارتین وتکال (78) برای استونی گلزنی کردند. ماکسیم پاسکوتسی نیز در دقیقه 27 از استونی اخراج شد.

به این ترتیب رقابت رودرروی ولز و لهستان یکی از تیم‌های صعودکننده به جام ملت‌های اروپا را مشخص خواهد کرد. هر 2 تیم در هر 2 دوره اخیر یورو حضور داشتند.

در مسیر B، تیم ملی اوکراین در حال که تا دقایق پایانی از بوسنی عقب بود، در نهایت دو بر یک این تیم را شکست داد. ضربه سر آرتم دووبیک، گلزن موفق ژیرونا، پیام‌آور شادی برای تیمی شد که تنها به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به ایتالیا بخت صعود مستقیم را از دست داده بود. اوکراین حالا در مرحله نهایی پلی‌آف منتظر ایسلند خواهد بود. ایسلند در دیگر مسابقه این مسیر با نتیجه 4 بر یک رژیم صهیونسیتی را در هم کوبید. هت‌تریک آلبرت گودموندسون، بازیکن جنوا، نقش عمده‌ای در بازگشت به‌یادماندنی ایسلندی‌ها در بوداپست داشت.

در آخرین مسیر یعنی مسیر C نیز تیم‌های ملی گرجستان و یونان به فینال رسیدند. گرجستان با 2 گل از بودو زیوزیوادزه، مهاجم کارلسروهه، لوکزامبورگ را شکست داد و در آستانه پایان طلسم تاریخی و نخستین حضور در جام ملت‌های اروپا قرار گرفت. در دیگر مسابقه این مسیر یونان با 5 گل قزاقستان را در هم کوبید تا با قدرت‌نمایی قهرمان یورو 2004، نمایندگان قسمت آسیایی یوفا در مسیر C سرنوشت متفاوتی داشته باشند.

سه تیمی که در هر مسیر بازی را فینال را ببرند، به یورو 2024 صعود خواهند کرد، تورنمنتی که تابستان امسال به میزبانی آلمان برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال