سه‌شنبه 17 مهر 1403

ماجرای تاریخی سرمربی‌گری فرگوسن در جام جهانی + عکس

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
ماجرای تاریخی سرمربی‌گری فرگوسن در جام جهانی + عکس

سرالکس فرگوسن در 3 دیدار جام جهانی 1986 سرمربی تیم ملی اسکاتلند بود و اسکاتلند او با وجود اینکه به دور دوم صعود نکرد اما بهترین نتایج نیم قرن اخیر اسکاتلند را گرفت.

سروریس ورزش مشرق _ در سال 1985 در یک اتفاق عجیب جک استین سرمربی وقت تیم ملی اسکاتلند در انتهای دیدار این تیم با ولز در انتخابی جام جهانی، از دنیا رفت. بعد از این اتفاق، سِر آلکس فرگوسن که در کنار سرمربیگری تیم ابردین، دستیار جک در تیم ملی بود هدایت اسکاتلند را به عهده گرفت. آنها برای جهانی شدن باید در دیدار پلی‌آف از سد استرالیا می‌گذشتند. اتفاقی که با پیروزی 2 بر صفر در مجموع 2 بازی به حقیقت تبدیل شد. آنها پس از جام‌های 1954، 1958، 1978 و 1982 به این رویداد بزرگ رسیدند.

الکس فرگوسن در کنار جک استین فقید در دیدار اسکاتلند و ولز در انتخابی جام جهانی 1986؛ استین پس از این دیدار فوت کرد و فرگوسن سرمربی اسکاتلند در جام جهانی 1986 شد!

اسکاتلند با فرگوسن به جام جهانی صعود کرد اما در همان مرحله گروهی با دو شکست 1-0 مقابل دانمارک و 2-1 برابر آلمان و یک تساوی بدون گل با اروگوئه از گردونه رقابت ها خارج شد. 3 پیروزی، 4 تساوی و 3 شکست، نتیجه حضور چند ماهه آلکس فرگوسن در راس تیم ملی فوتبال کشورش بود.

نکته جالب اینکه با گذشت قریب به 5 دهه نتایج فرگوسن با اسکاتلند بهترین نتایج آنها تابه امروز در تاریخ جام جهانی محسوب می شود. اسکاتلند هنوز هم موفق به صعود به مرحله حذفی جام جهانی نشده و بدتر اینکه از مسابقات 1998 فرانسه تاکنون حتی در این رقابت ها حضور پیدا نکرده است.

فرگوسن پس از جام جهانی از آبردین نیز خداحافظی کرد و در نوامبر 1986 جانشین ران آتکینسون در منچستریونایتد شد و تا 2013 هدایت این تیم را برعهده داشت و منچستر یونایتد را به یکی از قدرت‌های فوتبال دنیا تبدیل کرد. هدایت تیم ملی اسکاتلند نیز پس از فرگوسن به اندی راکسبورگ رسید و این مربی تا 1993 هدایت تیم ملی کشورش را برعهده داشت و آن را به ثبات نسبی رساند.

ماجرای تاریخی سرمربی‌گری فرگوسن در جام جهانی + عکس 2
ماجرای تاریخی سرمربی‌گری فرگوسن در جام جهانی + عکس 3
ماجرای تاریخی سرمربی‌گری فرگوسن در جام جهانی + عکس 4