شنبه 29 اردیبهشت 1403

مالیات سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی!

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره دریافت مالیات از سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی اعلام کرد: طبق بودجه سال 1401، بند دو ماده 145 قانون مالیات‌های مستقیم درباره اشخاص حقوقی جاری نشد و سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی و حقیقی معاف از مالیات بود اما علت حذف اشخاص حقوقی از این حکم این بود که اشخاص حقوقی دارای درآمد از سود سپرده‌ها مانند سایر درآمدها باید مشمول مالیات شود.

اشخاص حقوقی می‌توانند سرمایه را صرف تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و... کرده و در مسیر مولد به کار گیرند اما در صورت سپرده گذاری در بانک، سودی دریافت می کنند که مشمول مالیات است. بنابراین از این طریق از انحراف مسیر سرمایه جلوگیری و به سمت تولید شد.

زیرساخت‌های دریافت مالیات از سود سپرده های اشخاص حقوقی، هم کاملا فراهم شده و در صورت های مالی شرکت‌ها، سود سپرده مشخص است که پیش از این معاف از مالیات بود اما در صورت های مالیاتی سال 1401 معاف از مالیات نیست اما این حکم در قانون بودجه سال 1402 مصوب نشده و رفع معافیت برای صورت های مالی سال 1401 اعمال می‌شود و قانونگذار تداوم آن را در بودجه سال جاری پیش بینی نکرده است.