جمعه 14 اردیبهشت 1403

ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ + فیلم

آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی ثابت می‌کند 86 درصد رتبه‌های زیر 3 هزار کنکور و قبولی‌های رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر از 3 دهک اقتصادی بالای جامعه هستند!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو - سعید جلیلی: «سه از هفت بزرگ‌تر است یا نه؟!» این عنوانی بود برای اقدامی تامل برانگیز که توسط کارگروه مبارزه با فساد و تبعیض بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در صحن دانشگاه اجرا شد. هدف از آن هم این بود تا با جلب توجه دانشجویان، نگاهی به وضعیت عدالت آموزشی انداخته شود.

دانشجویان در این اقدام جالب، در صحن دانشگاه حاضر شده و ابتدا به این پرسش پاسخ میداند که پیش از ورود به دانشگاه، در چه مدرسه‌ای تحصیل کرده‌اند؟ حدود پاسخ‌ها را می‌شود از قبل تخمین زد، اما این واقعیت در عمل با جواب صریح دانشجویان روشن می‌شود که اکثر قبولی‌ها در انواع مدارس غیردولتی تحصیل کرده‌اند.

رقابت نابرابر در ورود به دانشگاه

در ادامه از دانشجویان پرسیده می‌شود «به نظر شما آیا سه از هفت بزرگ‌تر است؟» دانشجویان در ابتدا جا می‌خورند! اما کمی بعد وقتی این حقیقت روشن می‌شود که طبق آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی 86 درصد رتبه های زیر 3 هزار کنکور و قبولی های رشته ها و دانشگاه های برتر از 3 دهک اقتصادی بالای جامعه هستند، برخی از آنها می‌گویند «ما نخبه نیسیتم! چون در شرایط برابر در کنکور برای ورود به دانشگاه رقابت نکردیم».