پنج‌شنبه 14 تیر 1403

متروپل آبادان آینه عبرت پیش روی متولیان شهر یاسوج / تصاویر زنده از سازه های نا ایمن در چشمه نباتی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
متروپل آبادان آینه عبرت پیش روی متولیان شهر یاسوج / تصاویر زنده از سازه های نا ایمن در چشمه نباتی

وجود سازه های نا ایمن در چشمه نباتی شهر یاسوج زنگ خطری برای متولیان شهری محسوب می شود تا از بروز هرگونه خسارت های احتمالی جلوگیری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس ساعت‌12:30 تاریخ 2 خردادماه حادثه‌ای غم‌انگیز فضای رسانه‌ای را تکان داد و بار دیگر حادثه پلاسکو را در ذهن‌ها زنده کرد در ساعات اولیه این حادثه فیلم و تصاویر، ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل در خیابان امیری آبادان منتشر شد.

تلخی خرابی‌ها و داغی که بر دل‌ها نشست از جمله مهترین آثار این رویداد است، به گونه ای که دیگر نباید اجازه داد که تخلفات بر ساخت‌وسازها ادامه پیدا کند و باید از حادثه متروپل درس عبرت بگیریم.

برج‌های دو قلوی متروپل به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی در منطقه جنوب غرب خوزستان در مراحل پایانی قرار داشت که بنا به دلایل فنی متوقف شده بود. امروز حادثه مترو پل آینه عبرت مسئولان و متولیان شهری است تا از بروز اتفاقاتی از این دست که در اثر تخلف‌های صورت گرفته از سوی سازندگان یا چشم‌پوشی ناظران است، درس گرفته شود.

در این راستا براساس ماده97 قانون اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری مصوب 1334ش که در تاریخ 27/11/1345ش به تصویب رسید، شورای عالی شهرسازی با هدف رعایت اصول شهرسازی، بررسی و تصویب نقشه های مربوط به امر شهرسازی تشکیل گردید.

تصویب این قانون و تشکیل این شورا، زمینه‌ای شد تا چند سال بعد، با تصویب قانون دیگری، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شکل گیرد.

پس از تشکیل وزارت آبادانی و مسکن و گسترش فعالیت در زمینه تهیه طرحهای جامع شهری، با تصویب قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، این شورا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری و تصویب ضوابط معماری و شهرسازی و طرحهای جامع شهرهای کشور تعیین گردید.

وفق ماده 5 این قانون، وظیفه بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری بر عهده کمیسیونی نهاده شد که از آن پس به‌عنوان کمیسیون ماده 5 شناخته شد که متن آن عبارت است از: ماده 5 بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان یا فرمانداری کل که به‌وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار یا فرماندار کل و به عضویت رئیس انجمن شهرستان، شهردار، نمایندگان وزارت فرهنگ و هنر و آبادانی و مسکن و نماینده مهندس مشاور تهیه کننده طرح انجام‌می‌شود. آن قسمت از نقشه‌های تفصیلی که به تصویب انجمن شهر برسد، برای شهرداری لازم‌الاجرا خواهد بود.

بر همین اساس کمیسیون ماده 5 در شهر یاسوج متناسب با ضوابط و قوانین ابلاغی درصدد اجرای ماده فوق باشد تا هرگونه خسارت و تلفان مادی و جانی در حوزه ساخت و سازها به حداقل برسد و برابر با اجرای این قانون شاهد کاستن حجم تخلفات در حوزه ساخت و سازها باشیم.

امروز تصاویر دریافتی از مکان های پرخطر یاسوج مانند چشمه نباتی زنگ خطر و هشدار را برای متولیان شهری به صدا درآورده است تا با بررسی های کارشناسی و پیاده سازی قانون درصدد جلوگیری از هرگونه خسارت و فاجعه احتمالی در این نقطه از شهر یاسوج باشند.

چشمه نباتی یاسوج در کنار مزیت های تفریحی خود اما سازها های نا ایمن و فرسوده ای را در خود جای داده است که هر لحطه با کوچکترین لرزه ها امکان ریزش آنها و همچنین فروریختن ساختمان ها و ایجاد خسارت های مالی و جانی می شود.

در این رابطه متولیان شهری از جمله شهرداری، شورای شهر، نظام مهندسی و همه مجموعه های عمرانی که موضوعات عمرانی، ساخت و سازها در شهر حیطه وظیفه آنها قرار دارد باید نقش آفرینی کنند و مانع از تلفات احتمالی شوند. تصاویر تکمیلی در زیر آمده است: 

خبرنگار: بهمنیار انتهای پیام /

متروپل آبادان آینه عبرت پیش روی متولیان شهر یاسوج / تصاویر زنده از سازه های نا ایمن در چشمه نباتی 2
متروپل آبادان آینه عبرت پیش روی متولیان شهر یاسوج / تصاویر زنده از سازه های نا ایمن در چشمه نباتی 3
متروپل آبادان آینه عبرت پیش روی متولیان شهر یاسوج / تصاویر زنده از سازه های نا ایمن در چشمه نباتی 4
متروپل آبادان آینه عبرت پیش روی متولیان شهر یاسوج / تصاویر زنده از سازه های نا ایمن در چشمه نباتی 5
متروپل آبادان آینه عبرت پیش روی متولیان شهر یاسوج / تصاویر زنده از سازه های نا ایمن در چشمه نباتی 6