جمعه 15 تیر 1403

مدیرانه های ایرانی، سیری در تاریخ مدیریت ایران از منظر ادبیات

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مدیرانه های ایرانی، سیری در تاریخ مدیریت ایران از منظر ادبیات

جایگاه سوق‌الجیشی ایران در میانه شرق و غرب جهان مسکون، و نقش انکار ناپذیر وزیران خردمند و دانشمندان ایرانی در اداره این سرزمین کهن از موضوعات جالبی است که در این کتاب به آنها اشاره شده است.

جایگاه سوق‌الجیشی ایران در میانه شرق و غرب جهان مسکون، و نقش انکار ناپذیر وزیران خردمند و دانشمندان ایرانی در اداره این سرزمین کهن از موضوعات جالبی است که در این کتاب به آنها اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب مدیرانه‌های ایرانی، سیری در جنبه‌های نظری و اجرایی مدیریت در تاریخ ایران، نوشته محمد ابراهیم محجوب، کتابی است در حوزه مدیریت و تاریخ، و البته ادبیات. با نگاهی به فهرست این کتاب، پیش از خواندن می‌توان دید قصد مؤلف بررسی تاریخ شیوه تاریخی اداره کشور ایران به عنوان کهن‌ترین سرزمین جهان است.

جایگاه سوق‌الجیشی ایران در میانه شرق و غرب جهان مسکون، و نقش انکار ناپذیر وزیران خردمند و دانشمندان ایرانی در اداره این سرزمین کهن و برقراری روابط با دیگر تمدن‌ها و کشورها و از همه مهمتر اداره شاهان که گاه حتی نمی‌توانستند فارسی حرف بزنند؛ از موضوعات جالبی است که در این کتاب به آنها اشاره شده و حکایت‌هایی از دل تاریخ درباره آن ذکر شده است. مؤلف این کتاب را به راویان رویدادهای این دیار کهن پیشکش کرده، که پدید آورندگان راستین این روایت اند.

اهمیت تاریخ و خرد در آگاهی از شیوه مدیریت این دیار کهن

کتاب با این مطلب آغاز می‌شود که چرا باید تاریخ بخوانیم؟ و سپس به عناوینی چون خردورزی نخستین شرط مدیریت، وزارت رکن اصلی مدیریت عالی ایران، میراث ماندگار بزرگمهر، قدرتمند اما نابخرد می‌پردازد و سپس به بیان استقرار مجدد نهاد وزارت پس از اسلام در ایران می‌پردازد و نمونه‌هایی در این زمینه ذکر می‌کند؛ مانند: سازمان در اندیشه فارابی، داستانی از مدیریت ریسک در شاهنامه، مدیریت خواجه نظام الملک توسی، داستانی از رقابت همکاری در ادبیات کهن ایران، درس‌هایی از مثنوی مولوی، سعدی در مدیریت، مدیریت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، مدیریت امیرکبیر، مدیریت میرزا حسین خان سپهسالار. مؤلف - محمدابراهیم محجوب - در نهایت با جمع بندی موارد مطرح شده به بررسی مدیریت ایران زمین در گذر تاریخ می‌پردازد و با قلمی شیرین علاقمندان را در این مسیر هزارساله همراه خود می‌کند و ایرانِ هر دوره را با نگاهی جامع نگر در دنیای روزگاران خود می‌بیند.

مدیریت ایرانی، تابع ژن فرهنگی - تاریخی ماست

در دیباچه این کتاب می‌خوانیم:

بسیاری از مدیران بلندپایه بنگاه‌های بزرگ جهان، و شمار فراوانی از استادان و پژوهشگران برجسته این رشته، اعتقاد دارند جنبه انسانی رهبری بسیار مهم‌تر، پیچیده‌تر، و برای تربیت مدیران، لازم‌تر از جنبه فنی آن است. امروزه ما انواع فنون مدیریتی را از منابع غربی می‌گیریم و آن‌ها را - عمدتاً آگاهانه و محاسبه‌شده - در محیط کار به اجرا در می‌آوریم. اما مدیر (حتی اگر این فنون را به‌خوبی به کار بگیرد) فقط بخش کوچکی از موفقیت خودش را رقم زده است. بخش عمده موفقیت او در گرو این است که بتواند همکاری و پشتیبانی سایرین را جلب کند و این در درجه اول به رفتار فردی و سازمانی خودش و دیگران برمی‌گردد، رفتاری که به‌طور ناخودآگاه از ما سر می‌زند و عمدتاً تابع ژن فرهنگی - تاریخی ما است. بررسی جنبه‌های نظری و عملی مدیریت و رهبری فردی و سازمانی در گذشته، به درک رفتارهای زمان حال ما کمک می‌کند. مؤلف امیدوار است فعالان و اندیشمندان و پژوهشگران ایرانی رشته مدیریت، با پژوهش بیشتر در این زمینه، به تقویت شالوده نظری این علم در کشور همت گمارند.

چاپ دوم این کتاب، به همراه اضافات در 224 صفحه، با قیمت 120 هزار تومان توسط نشر لوح فکر عرضه شده است.