یک‌شنبه 8 مهر 1403

مدیران تصمیم‌گیر در بازار برنج نباید نگاه قشری داشته باشند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مدیران تصمیم‌گیر در بازار برنج نباید نگاه قشری داشته باشند

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه تصمیم‌گیران نباید نگاه قشری داشته باشند، گفت: عرضه برنج های رسوب شده در گمرکات خلا پیش آمده در بازار را پوشش داده و مانع از تورم و گرانی این محصول می‌شود.

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه تصمیم‌گیران نباید نگاه قشری داشته باشند، گفت: عرضه برنج های رسوب شده در گمرکات خلا پیش آمده در بازار را پوشش داده و مانع از تورم و گرانی این محصول می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات اتاق ایران درباره وضعیت بازار برنج گفت: در شرایطی که بازار با کمبود عرضه و تهدید گرانی رو به رو است، تعلل در ترخیص برنج‌هایی که از مسیر قانونی و در زمان مقرر وارد شده مناسب منافع ملی کشور نیست.

وی افزود: بر اساس مستندات در حالی حدود 100 هزار تن برنج در گمرکات کشور رسوب کرده که این برنج‌ها پیش از شروع دوره ممنوعیت فصلی واردات و با رعایت تمامی مراتب قانونی از جمله ثبت سفارش و انتقال ارز وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه تأخیر در تخلیه بار از کشتی‌ها و تعلل در انجام تشریفات گمرکی موجب شده این برنج‌ها تا آغاز دوره ممنوعیت ترخیص نشده و بعد از آن هم به‌رغم مصوبه دولت، مجوز ترخیص آنها صادر نشود.

مناقبی با یادآوری اینکه دولت قبل برای جلوگیری از رسوب برنج‌هایی که در موعد مقرر وارد شده، اما به هر دلیلی ترخیص نشده است، مصوبه‌ای را در ستاد تنطیم بازار صادر کرده بود، توضیح داد: متأسفانه ارائه آمار و گزارش‌های نادرست به مدیران ارشد دولت چهاردهم موجب شد تا آن مصوبه ابلاغ نشود و با گذشت بیش از دو ماه همچنان برنج‌های وارد شده از گمرکات ترخیص نشده است.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه همه مراتب قانونی انجام شده است، برنج‌های رسوبی مشمول قانون حقوق مکتسبه تجار شده و عدم صدور مجوز ترخیص آنها تخلف محسوب می‌شود و مسؤلیت اتفاقاتی که در اثر کمبود برنج وارداتی در بازار رخ خواهد داد، متوجه مدیرانی است که اصرار دارند این محصولات وارد کشور نشوند.

رئیس مجمع واردات اتاق ایران با اشاره به شرایط بازار که به دلیل کمبود عرضه با افزایش قیمت رو به رو شده است، اضافه کرد: در این شرایط کوتاهی کردن در ترخیص برنج های موجود در گمرک موجب تشدید مشکلات بازار می‌شود، در حالی که عرضه این مقدار برنج، خلا پیش آمده در بازار را پوشش داده و مانع از تورم و گرانی در بازار برنج می‌شود.

وی گفت: برنج های وارداتی اینکه به بهانه حمایت از تولید در گمرک رسوب کرده و ترخیص نشود، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه در شرایطی که کشور در تأمین ارز مشکلات زیادی دارد، طولانی شدن توقف برنج‌ها در گمرک که مشمول هزینه سنگین دموراژ می‌شود برخلاف منافع ملی کشور است.

مناقبی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیران و سیاستگذاران در دولت نباید نگاه‌شان متوجه منافع قشری باشد و باید تصمیمات بر پایه منافع ملی اتخاذ شود، افزود: متاسفانه شاهد هستیم که همچنان در سطوح مختلف جامعه حتی برخی مدیران نگاه واردات‌ستیزی حاکم است و این اتفاق دستاویزی شده تا سودجویان با پنهان شدن پشت حمایت از تولید داخلی، واردات قانونی را هم هدف قرار دهند.

وی ادامه داد: اما این یک قانون کلی حاکم بر تجارت است که هیچ واردکننده‌ای محصولی که در داخل کشور و به اندازه نیاز بازار تولید می‌شود را وارد نمی‌کند و رفتاری غیر از این به واقع در تضاد منافع واردکنندگان است.

رئیس مجمع واردات اتاق ایران با اشاره به اینکه روند حاکم بر بازار طی یک دهه گذشته نشان داده که کشور به طور میانگین سالانه نیازمند واردات یک میلیون تا 1.2 میلیون تن برنج است، اظهار کرد: با وجود مستندات محکم و قابل اتکا که مبین میزان نیاز کشور به واردات برنج است، هر تصیمیم خلاف این مستندات که منجر به کاهش یا ازدیاد واردات شود، مناسب مصالح و منافع ملی کشور نیست.

وی متذکر شد: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته انتظار می‌رود دولت جدید با آزمون و خطا کردن در بازار برنج، موجب خلل در ثبات این بازار نشود.

مناقبی ابراز امیدواری کرد: در شرایط سختی که تجار ایرانی در بازارهای بین‌المللی با آن مواجه هستند، دولت باید تسهیل کننده شرایط باشد و وقتی به دلیل کمبود عرضه برنج وارداتی، روند افزایشی قیمت این محصولات کلید خورده است، تصمیم مناسب اتخاذ شود.