شنبه 8 اردیبهشت 1403

مدیرعامل انویدیا: هوش مصنوعی دنیای بازی را تسخیر خواهد کرد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
مدیرعامل انویدیا: هوش مصنوعی دنیای بازی را تسخیر خواهد کرد

«جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا، شاید ظرف 5 تا 10 سال آینده تمام پیکسل‌های بازی‌های ویدیویی در لحظه با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شوند.

به گزارش مشرق، به گفته «جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا، شاید ظرف 5 تا 10 سال آینده تمام پیکسل‌های بازی‌های ویدیویی در لحظه با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شوند. او پیش‌بینی می‌کند که در پنج سال آینده در اوج تغییرات هوش مصنوعی خواهیم بود و در هر لحظه ممکن است یک نوآوری جدید ببینیم.

براساس گزارش Toms Hardware، جنسن هوانگ پس از مراسم رونمایی تراشه هوش مصنوعی Blackwell B200 یک جلسه پرسش‌وپاسخ با مطبوعات برگزار کرد که یکی از سؤالات مربوط به پتانسیل هوش مصنوعی برای ساخت بازی‌های ویدیویی بود.

هوانگ می‌گوید انتظار دارد ظرف پنج تا ده سال آینده بازی‌هایی ببینیم که پیکسل‌های آن‌ها در لحظه با هوش مصنوعی ساخته می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر، پردازشگرهای گرافیکی هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک خواهند توانست به‌جای رندرکردن هر فریم، در لحظه گرافیک هر پیکسل از بازی را خود تولید کنند.

هوش مصنوعی در مسیر ساخت بازی‌های ویدیویی

در ماه‌های گذشته شاهد پیشرفت چشمگیر مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند میدجرنی و Sora در تولید تصویر و ویدیو بوده‌ایم، بااین‌حال همچنان زمان نسبتاً زیادی تا ساخت کامل یک جهان سه‌بعدی با هوش مصنوعی مانده است. اینکه هوش مصنوعی بتواند در لحظه جهان سه‌بعدی بسازد و کاربر در آن پیش برود و بازی کند، کمی دور از باور است، بااین‌حال باتوجه به گفته‌های جنسن هوانگ، شاید تا 10 سال دیگر چنین امری به واقعیت بپیوندد.

البته درحال‌حاضر نیز برخی شرکت‌ها و استودیوهای بازی‌سازی از هوش مصنوعی برای صرفه‌جویی در زمان، افزایش بهره‌وری و یا دیگر موارد استفاده می‌کنند.

برای مثال شرکت یوبیسافت چند روز قبل نمونه‌های اولیه شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC) مبتنی بر هوش مصنوعی را به نمایش گذاشت که «NEO NPC» نامیده می‌شوند. کاربران می‌توانند با داشتن یک آواتار با این NPCها مکالمه طبیعی داشته باشند، البته هنوز مشخص نیست این NPCها قرار است در کدام بازی این شرکت حاضر باشند.

به‌طورکلی، همه‌گیری هوش مصنوعی و متن‌بازبودن برخی مدل‌ها بدان معناست که حتی افرادی که دانش کمی در زمینه کدنویسی دارند، می‌توانند در آینده نزدیک سهم قابل‌توجهی در توسعه بازی‌های ویدیویی داشته باشند.