سه‌شنبه 3 مهر 1403

مرد برای ازدواج مجدد نیاز به اجازه همسر دارد؟

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
مرد برای ازدواج مجدد نیاز به اجازه همسر دارد؟

ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول چه حکمی دارد؟ آیا مرد برای ازدواج دوم نیاز به اجازه همسر اول خود دارد؟ درصورتی‌که مردی برای ازدواج دوم خود بدون اجازه همسر اولش اقدام کند آیا مرتکب جرم شده است؟

به گزارش مشرق، فاطمه جعفریان، وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید: ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول و حتی ازدواج دائم بدون اجازه همسر اول جرم نیست آنچه جرم است عدم ثبت واقعه نکاح دائم است.

وی می‌افزاید: طبق ماده 49 قانون حمایت خانواده مصوب در سال 1391، عدم ثبت ازدواج دائم جرم بوده و مجازات آن جزای نقدی درجه 5یا حبس تعزیری درجه7 است.

بنابراین اول اینکه ازدواج مجدد بدون اجازه همسر یا دادگاه جرم نیست.

دوم اینکه عدم ثبت ازدواج موقت بدون اجازه همسر و بدون ثبت هم جرم نیست.

سوم اینکه اگر مردی حتی بدون اجازه دادگاه یا همسر اول به هر طریقی ازدواج را ثبت کند، جرم عدم ثبت واقعه نکاح دائم را مرتکب نشده است.

چهارم اینکه در فرض که مردی بدون اجازه دادگاه و همسر، ازدواج دائم کند بدون این که ثبت کرده باشد، برای همسر دوم جرمی متصور نیست و مجازات مربوط به زوج است.

اما زن اول با اثبات ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه خود، با توجه به بند 12 از شروط ضمن عقد که در سند ازدواج مندرج شده است، با مراجعه به دادگاه و ارائه تمامی مستندات از همسر خود طلاق بگیرد.

جعفریان می‌گوید: مطابق با ماده 16 قانون حمایت از خانواده که در سال 1353 مصوب شده است، مرد می تواند با داشتن شرایط ذیل نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند:

داشتن رضایت همسر اول

عدم ایفای وظایف زناشویی توسط همسر اول او

عدم تمکین زن از شوهر

ابتلا انسان به بیماری جنون

محکومیت زن به حکم قطعی و یا تحمل حبس

ابتلا زن به هرگونه اعتیاد مضر

ترک زندگی خانوادگی از سوی زن

عقیم بودن زن

غایب مفقودالاثر شدن زن

وکیل پایه یک دادگستری می‌افزاید: قانون حمایت خانواده در مواردی مانند، باردار شدن زن در ازدواج موقت جهت تعیین هویت فرزند متولد شده، مرد را مکلف و موظف به ثبت رسمی ازدواج موقت می کند.

وی می‌گوید: مرد تنها در ازدواج با خواهر زاده یا برادر زاده همسر اول، باید اجازه همسر را داشته باشد، در غیر این صورت در ثبت آن، با مشکلات قانونی مواجه خواهد شد. اگر هم ازدواج ثبت نشود، مرد، با جریمه عدم ثبت ازدواج که جزای نقدی و حبس است، روبرو می شود

جعفریان می‌گوید: به طور کل با اینکه اجازه همسر اول، برای ازدواج مجدد مرد، شرط لزوم نیست، اما با توجه به تبعاتی که ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، برای مرد دارد، بهتر است اجازه همسر اول خود را برای عقد مجدد بگیرد یا برای صدور حکم مجوز ازدواج مجدد از طریق دادگاه اقدام کند.

منبع: همشهری آنلاین