جمعه 13 مهر 1403

مشترکان بدمصرف در اولویت نصب کنتور‌های هوشمند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مشترکان بدمصرف در اولویت نصب کنتور‌های هوشمند

براساس هدف گذاری صورت گرفته در قانون تا انتهای برنامه هفتم باید 90 درصد از بار مصرفی شبکه برق از طریق کنتور‌های هوشمند رصد شود. کنتور‌های هوشمند که بنابر آخرین آمار‌های اعلامی در حال حاضر بیش از 4 میلیون از آن در کشور نصب شده است و به تازگی مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آمار گفت: در حال حاضر بیش از 4 میلیون کنتور هوشمند برق در کشور نصب شده و در حال برنامه‌ریزی هستیم که ان‌شاءالله طی دو سال آینده 9 میلیون کنتور هوشمند به کنتور‌های هوشمند کشور اضافه کنیم. ان‌شاءالله هر زمان که این برنامه‌ریزی نهایی شود جزئیات بیشتر آن اطلاع رسانی خواهد شد.

ضرورت نصب کنتور‌های هوشمند برق  نصب کنتور‌های هوشمند که یک ضرورت اساسی است و در همین رابطه هم حامد احمدی مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر می‌گوید: وقتی ابعاد شبکه از یک حدی بالاتر می‌رود، نیاز به ابزار‌هایی است که لزوما سنتی و قدیمی نیستند و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شبکه باشند. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در خصوص کنتور‌های هوشمند نیز اولین و مهم‌ترین چیزی که صنعت بزرگی مانند برق برای توسعه، کنترل و بهره برداری بهینه و مهم‌تر از همه در کاهش هزینه‌ها و مدیریت مصرف نیاز دارد، اندازه گیری دقیق از مصرف برق است. او افزود: بحث کنتور‌های هوشمند اکنون تبدیل به یک نیاز و ضرورت شده و برای توسعه آن هم برنامه‌ریزی شده که براساس هدف گذاری صورت گرفته در قانون تا انتهای برنامه هفتم باید 90 درصد از بار مصرفی شبکه از طریق کنتور‌های هوشمند رصد شود. بنابر گفته کارشناسان کنتور‌های هوشمند به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند که مصرف برق خود را به‌صورت لحظه‌ای رصد کنند رصدی که می‌تواند به بهبود مدیریت مصرف و کاهش مصرف در ساعات اوج بار منجر شود. گفتنی است، مشترکان پرمصرف، با استفاده از کنتور‌های هوشمند می‌توانند الگوی مصرف خود را بهینه و مدیریت کنند مدیریتی که می‌تواند از بار فشار بیشتر به شبکه برقی کشور بکاهد؛ همچنین با استفاده از کنتور‌های هوشمند، امکان شناسایی و کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع برق افزایش می‌یابد که این مهم به بهبود کارایی شبکه کمک می‌کند. پیش از این هم علی‌اکبر محرابیان وزیر سابق نیرو در خصوص مزایای نصب کنتور‌های هوشمند برق گفته بود: مشترکان با استفاده از کنتو‌رهای هوشمند برق می‌توانند، هزینه‌های برق را مدیریت کنند.

حدود 2 درصد از مشترکان برق خیلی بد مصرف هستند نصب کنتور‌های هوشمند برق که مشترکان پرمصرف یکی از اولویت‌ها هستند و در همین زمینه هم مدیرعامل توانیر مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر حدود 2 درصد از مشترکان خیلی بد مصرف هستند و میزان مصرف برق آنها بیش از 2.5 برابر الگو‌های هر منطقه است؛ اولویت نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان بد مصرف است و حدود 600 هزار کنتور هوشمند برای مشترکان خیلی پر مصرف در این مدت نصب خواهد شد.

در نهایت گفتنی است، نصب کنتور‌های هوشمند برق می‌تواند به بهبود کارایی مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی شبکه توزیع برق کمک کند و به مشترکان بدمصرف این امکان را بدهد که رفتار‌های خود را تغییر دهند و در نتیجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی بپردازند کنتور‌های هوشمند برق که قانون هم بر توسعه آن تاکید دارد.