سه‌شنبه 3 مهر 1403

مصرف انرژی در کشور 2 برابر استاندارد جهانی است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مصرف انرژی در کشور 2 برابر استاندارد جهانی است

حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در برنامه رادیو اقتصاد گفت: به طور کلی دلیل افزایش مصرف سوخت در کشور تولید بالای خودرو‌ها است که باید به سمت بهینه سازی مصرف سوخت و نوسازی ناوگان عمومی و جاده‌ای حرکت کنیم.

او افزود: متاسفانه باتوجه به اینکه ما در کشور حمل و نقل مطلوبی نداریم مصرف سوخت افزایش می یابد همچنین خودرو‌های فرسوده هم تاثیر زیادی در افزایش مصرف سوخت دارد.

او تصریح کرد: مصرف انرژی در کشور ما دو برابر استاندارد جهانی است به طوری که ایران چهارمین کشور مصرف کننده گاز و دوازدهمین مصرف کننده نفت در دنیا است. در گذشته مصرف سالانه سوخت کشور 6 درصد بود ولی امروز این عدد به 15 درصد رسیده و این عدد غیر نرمال است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: باید خودرو‌های اسقاطی را از رده خارج شود. اگر دولت اصرار دارد خودرو‌های وارداتی را به کشور بیاورد باید این اقدام را به اسقاط خودرو‌های از رده خارج شده گره بزند. دولت نیاز دارد آلودگی هوا و مشکل مصرف بی‌رویه داخلی را کنترل کند. لازمه این امر هم خروج دو سه میلیون خودروی اسقاطی است.

به گفته حسینی، سال گذشته، از 4 میلیارد و 200 میلیون لیتر آمار واردات سوخت، حدود 300 میلیون لیتر گازوئیل بود و بقیه این حجم هم از بنزین تشکیل می‌شد.

خبرنگار: رضا زارع