شنبه 9 تیر 1403

مصرف سالانه 4 میلیون و 500 هزارتن سیب زمینی در کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مصرف سالانه 4 میلیون و 500 هزارتن سیب زمینی در کشور

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال سطح زیرکشت سیب زمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از افزایش هزینه‌های تولید، عدم صرفه اقتصادی و مشکلات کم آبی 15 تا 20 درصد کاهش یابد.

او با بیان اینکه کشت سیب زمینی تا اوایل تیر ادامه دارد، افزود: طبق روال سنوات گذشته سیب زمینی مناطق معتدل تا یک ماه آینده وارد بازار می‌شود و کماکان کشت پاییزه سیب زمینی تا اواخر خرداد و 10 تیرماه ادامه دارد.

نیازی ادامه داد: با توجه به احتمال کاهش سطح سطح زیرکشت سیب زمینی، اما با استفاده از بذور خوب می‌توان عملکرد تولید در واحد سطح را افزایش داد.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 5 میلیون و 200 هزارتن سیب زمینی در کشور تولید شد، افزود: بنابر آمار سالانه 4 میلیون و 500 هزارتن سیب زمینی مورد نیاز صنف، کارخانه و بذر مصرفی کشاورزان است و مازاد این میزان باید به بازار‌های هدف صادر شود.

او قیمت کنونی هرکیلو سیب زمینی سرمزرعه را 8 تا 10 هزارتومان و سیب زمینی کهنه انبار را 7 هزارتومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، حداقل قیمت تمام شده 12 هزارتومان است.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی