چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود

سرپرست مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: باید معافیت ها را هدفمند کنیم و تاثیر معافیتی را که اعمال می کنیم در حوزه مورد نظر ببینیم.

در برنامه بالاتر موضوع معافیت مالیاتی ناشران مورد بررسی قرار گرفت و نظرات موافق و مخالف بررسی شد. آقای مستوفی، سرپرست مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی و آقای علی نقی، عضو کارگروه مالیات اتحادیه ناشران به سوالاتی پاسخ دادند.

مستوفی گفت: در سال 1401 که اظهارنامه‌های مالیاتی دریافت شد، بالغ بر 8 هزار و 900 مودی در حوزه نشر فعالیت خود را اعلام کردند که این افراد بالغ بر 52 هزار میلیارد تومان درآمد یا فروش ابرازی ناشی از فعالیت‌های خود در سامانه سازمان امور مالیاتی ابراز کردند. در اظهارنامه‌های مالیاتی 11.6 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در این حوزه کاری ابراز شده است. از این میزان آن چیزی که توسط ما مورد تایید قرار گرفته بالغ بر 8.8 هزار میلیارد تومان آن مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و تفاوت این میزان یا بررسی نشده یا مورد تایید این سازمان قرار نگرفته است. مالیات ابرازی این ناشران 39 میلیارد تومان بوده و آن چیزی که صادر شده عددی معادل 300 میلیون تومان مالیاتی بوده که تشخیص داده شده است.

او افزود: در برنامه بودجه 1403 که معافیت‌های مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی محدود شده، اما باز هم حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند. اما قانون یک شرط می‌گذارد و آن هم رعایت ماده 146 مکرر قانون مالیت‌های مستقیم است. اما نظر من این است که ما باید معافیت‌ها را هدفمند کنیم و تاثیر معافیتی را که اعمال می‌کنیم ببینیم. پیشنهاد ما در همه حوزه‌ها این است که شرایط اقتصادی را به طور یکسان برای همه فراهم کنیم و فعالین اقتصادی تصمیم بگیرند که در کدام حوزه فعالیت کنند و سودآوری خود را در حوزه فرهنگ ببرند.

مستوفی ادامه داد: وزارت فرهنگ به عنوان متولی این بخش باید برای معافیت‌های مالیاتی نشر، حوزه خرج تعیین کند و به عنوان مثال بگوید مالیات‌های حوزه کتاب، صرفا در راستای افزایش بار فرهنگی حوزه کتاب سرمایه گذاری کند که در حال حاضر چنین نیست.

علی نقی گفت: تنها بخشی از فعالیت‌های مربوط به حوزه نشر، تجاری محسوب می‌شود و یک جنبه فرهنگی هم دارد. کتاب پایه فرهنگ است و حمایت از ناشر و کتابفروش در سیاست‌های اصلی دولت‌ها است. سیاست قانون گذار این بوده که برای ترویج فرهنگ از کتاب فروشان حمایت کند تا با گسترش کار ناشر، فرهنگ توسعه پیدا کند. به همین دلیل قیاس کتاب با کالا‌های تجاری دیگر درست نیست. کمتر ناشری وجود دارد که شامل معافیت‌های شود و به بهانه‌های مختلف این مالیات گرفته می‌شود.

او افزود: درامد‌های مالیاتی از حوزه نشر، برای سازمان امور مالیاتی بسیار ناچیز است، اما این مبلغ ناچیز برای کتاب فروش و ناشر که به سختی فعالیت می‌کنند، قابل توجه است. در حال حاضر معافیت مالی که برای ناشران و کتابفروشان در نظر گرفته شده، عادلانه‌ترین حالت ممکن است. چرا که هر ناشر بر اساس فعالیت خودش از مالیات معاف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی